Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Amatör eller proffs.
Butik för proffs eller hemma mekanikern.
Allt har en gemensam nämnare.
Det ställer krav på dej som montör.
Uppfyller inte du som montör kraven för att montera så bör du inte göra det heller.

Kraven soms ställs för precis alla likvärdigt är: Plats. Rätt verktyg. Rätt delar. Kunskap om konstruktionen. Kunskap om reparationsförfarandet.
Saknas en av dessa så blir sällan utgången vad man tänkt sej.
Oavsett vart man handlade och vad det kostade.
Du slår in öppna dörrar "Pettson" och staplar självklarheter på varandra.
Skräp är skräp och det kan ingen montör i världen göra ngt åt.
Mycket må vara bra på B-tema, jag använder deras motorolja själv, och ett och annat verktyg är säkert prisvärt, men här har vi funnit en produkt som inte håller måttet och det är bara för företaget att skärpa sig och jag fattar fortfarande inte det lustiga med att det glipar här och där.
av *pettson*
Skräp är skräp, det är alltid så, men du måste ha kunskap för att avgöra vad som är skräp. Skräp är inte nåt godtyckligt som det körs med.
För att man inte förstår, behöver inte allt vara skräp oavsett vart man handlat.
Att man inte förstår gör ju trots allt att dörren är stängd, inte öppen.
Springor på feltillverkad skit ja..

Där man skruvar ihop två ytor med ett o-ringsspår i ena halvan, eller i bägge halvorna. Vad som är iden med dom egentligen.
Varför tar jag ens upp det nu, har det slagit över för mej?
Dom är beskaffade med exakt samma tätningside som jag vågar påstå finns bakom filtrets utformning. Det är därför jag tar upp det.

Jag har inte köpt in dom, jag har inte pratat med nån om konstruktionen och jag har inget som helst med detta företag att göra.
Men jag orkar tänka själv.
- Det kan vara en extrem tur att skiten håller exakt sådana avvikelser att dom passar ihop med en annan tätningsmetod?
- Filtret är nåt smalare och filtrets gummi är något högre på kanterna än normalt.
- Det är ju isåfall en jäkla tur att det blev så när maskinerna ställdes in fel eller nån hade den typen av synfel vid produktionen eller hur?
Att proportionerna stämde för en annan tätningsmetod istället menar jag. Att man inte måste kasta ett helt parti?
En jäkla tur jag aldrig någonsin hört att nån haft i produktionen förut. Men du kan säkert komma på någon?
Så jag inför ett nytt begrepp för dej Vojje som jag är övertygad är inblandat. MÖNSTERSKYDD

Med största sannolikhet är filtret mönsterskyddat som det är på diverse andra modeller och fabrikat.
Någon annan äger patentet på detta, men inte volvo. Dom utvecklar inte filter. Att köpa *blått orginal* är att köpa pirat i väldigt många fall.
Volvo utvecklar inte hälften av sina saker utan betalar faktiskt licenspengar för att få tillverkat dom. Precis som alla andra fabrikat.
Hursomhelst med mönsterskydd så får du inte göra en exakt kopia utan att betala licenspengar, men det är nåt som glömdes i diskussionen där bara perfekt och skit ingår.
Kikar vi på styrleder och på annat så är dom inte exakt likadana utformningsmässigt, där är det enkelt att göra en led som inte ser likadan ut men ändå håller exakta viktiga mått. Bränslefilter görs nån mm mindre i diameter och några mm längre, eller med lite annorlunda filterhus så har man gått runt skyddet.

När man har en kopia på insatsfilter som inte är exakt likadan så kan man använda en annan tätningsmetod, den fungerar precis lika bra men gör att filtret kan få ett annat mått. Filtret görs något smalare i tätningsdelen, samtidigt görs filtrets gummiyta högre i samma del. När du istället för att bara lägga igen locket mjukt med 1mm för högt skumgummi, får pressa igen locket med 5mm för högt gummi så pressas gummit ut mot kanterna.
Inåt håller filtret emot. Utåt blir den väg som gummit kan pressas. Vips med stängt lock så stämmer gummit utmärkt och läcker inget.
Det är nåt man ser till och från på olika fabrikat med åren och bil/ reservdelsfabrikaten.

Men i vanlig ordning så utrycks det såhär överallt, förhoppningsvis i oförstånd: Filterhelvetet passar ju inte för helvete, jävla skitfilter! Det är inte ens likadant!
FAN DÅ! :roll:
Det är likadant i olika forum om olika detaljer. Det var samma med handbromsbackarna, fast jag visade vad man gör för fel. Jävla skitbackar som inte tar, fungerar utmärkt om man är noggrann och gjorde allt i rätt ordning. Framförallt att man gör alla momenten. Skivor har avhandlats, där avslöjas det att folk inte har en susning om inkörning av skivor och belägg. Men trots allt är det inköpssstället som är skit. Näst efter det är det skivorna och beläggen som är skit. Trots att alla som följer reglerna för inkörning brukar klara sej utmärkt.

Vill man betala mindre för produkterna, så måste det finnas en skillnad. Största skillnaden i branschen är licenspengar.
Sen finns det annat som samordning, storproduktion. Även materialval, avsyning och toleranser, samt slutfinish.
Allt kostar pengar.
Men här i forumet ska det aldrig tänkas på konstruktioner och rättigheter och annat. Här är det likadant eller feltillverkad skit som gäller. Oavsett varför, bara man får spy ur sej lite.
Förvänta er inte att kundtjänst på nåt företag har en susning om varför filter eller liknande ser annolunda ut, eller vet varför en konstruktion ser ut som den gör, du får inte veta det från biltema. Å andra sidan får du inget veta ifrån brembo heller, eller ifrån bosch eller någon annan heller. Varesej du ringer ifrån butiken, grossisten eller som kund.
DU som kund förväntas ha så mycket kunskaper att du förstår skillnaden och hur den är tänkt oavsett var du handlar.
Allt ansvar är på dej som montör, inbilla er inget annat. Sen spelar det ingen roll vart du handlar.
Vi tar det igen:

Hittar man en produkt på Biltema som inte håller måttet ska man som medlem på forumet skriva det.

Det är en skyldighet som vi har mot varandra som hyggliga killar och tjejer.

Hela forumet bygger på den sympatiska tanken att dela med sig av sina kunskaper till sin medmänniska.

Vi behöver inte backa från den principen för att Biltema och andra reservdelsförsäljare har att brottas med licenser, mönsterskydd och patenter. Sånt ligger långt från våran horisont och praktiska verklighet.

De flesta av oss jobbar och försöker göra ett hederligt arbete med det vi sysslar med. Vi kämpar på och ibland åker vi till Biltema och köper ett luftfilter för att sköta om vår bil.

”Kom till oss” lockar Biltema ”Vi har ett luftfilter som passar din bil och är billigare än orginalet”.

I helvete heller; kvaliteten är sämre och då ska Biltema baske mig få veta det indirekt från vårt forum och våra kompisar direkt rätt upp och ner från oss som blivit lurade.

Och det är nog fler än jag som undrar varför en del ställer sig på den sida som Biltema står på och utgår från att den drabbade inte fattar hur saker och ting ska monteras.

Ett hyfsat tonläge från den kunnige som delar med sig av sina kunskaper är alltid välkommet. Snäsiga och lite småraljanta utläggningar kan vi vara utan.

Och vi tar en sak till igen:

Vi kritiserar företag och inte en gammal kompis. Alla tjänar på korrekt kritik, även Biltema.

George
Pettson skrev: Så jag inför ett nytt begrepp för dej Vojje som jag är övertygad är inblandat. MÖNSTERSKYDD
Tack, Pettson! Jag förstår nu varför du blev utsedd "2009-års Jag Rullare".
Biltema har helt enkelt inte betalt för rätten att tillverka ett luftfilter enligt de rätta specifikationerna, utan måste istället prångla ut ett eget fuskfilter :( .
Så är det naturligtvis med i stort sett alla andra "bildelar" som ligger i hyllorna på B-tema.
Uttrycket "man får vad man betalar för" har väl aldrig passat så bra som på Biltema. Som tur är finns det en kvalitetsklassning på motoroljan, så det är väl ungefär det enda som är värt att köpa där som är bilorienterat, förutom ett och annat verktyg.
av *pettson*
Ja Georg låt oss göra det.

För att veta att nåt inte håller måttet så måste du veta exakt hur det ska vara och hur det ska vara tänkt.
Det är kriteriet som gäller exakt överallt vart och vad du handlar och vad du än gör. Så även bildelar och deras montering.
Så vad är kriterierna i det här fallet?

Ska vi varna och kritisera så måste vi veta om det är fel. För antingen är det just FEL eller så är det faktiskt Rätt.
Måttstocken är just vadå? Vad du tycker?
Eller är måttstocken hur det är tänkt och utförandet faktiskt är?
Eller är måttstocken hur någon annan gjort? Att det alltså inte är likadant och därmed fel?

Din praktiska verklighet är att licenser och patent inskränker dina möjligheter att handla någonting exakt likadant. Det kommer du aldrig undan om du nu inte önskar handla i orginaldisken endast, eller hos andra som betalt licenser. Eller att du handlar varor som är kriminella.
Därför är det ännu viktigare innan kritik ges, att man vet om det är nåt som är fel, eller om det är en annan tanke bakom och produkten är hel.
För vi vill ha billiga delar eller?

Har biltema fel i din skrivna rader?
Är filtret inte fungerande och passar bilen? Passar det inte när locket är stängt som det var tänkt?
Eller var det viktiga för filtrets förmåga att det var vackert och hade perfekt passning när locket var öppet?
Om nåt inte upplever ens förväntan är det defekt då? Ja det är en bra fråga.

Vill man köpa blänk och vackra saker som har nypolerade vackra mjuka former med massor med extra maskintid. Då kan man strunta i att köpa på skruvat och strunta i att handla på biltema och alla andra motsvarande företag. Man säljer funktion inte ett endaste dugg mera. Blingbling delarna som tilltalar ögat men inte har någon funktion, lär aldrig säljas till ett underpris eftersom dom kostar onödigt mycket att tillverka. Plus att dom kostar licenspengar dessutom.
Vill man köpa för att slippa bry sej om form och funktion och för att slippa tänka själv, då kostar det mera och det är fel inköpskällor man besöker helt enkelt.
Då gäller orginalbutiken. Som för övrigt säljer in precis vadsomhelst med orden: Vi har ersatt den detaljen med en sån här.
Volvo har varit duktiga på att ersätta saker med andra som faktiskt INTE håller samma funktion och som inte gynnar kunden på ett endaste sätt.
Men det gynnar däremot Volvo för att dom slipper en lagerplats till. Där klagar däremot aldrig kunderna på att delarna ersatts med annat som inte är likadant.
För det är ju orginal. Dom gör inget sånt.

Jag underförstår att jag tillhör *en del* och jag har sysslat med att sprida kunskap på olika sätt ett bra tag både hemma och proffesionellt. Såpass länge att jag vet exakt hur långt det är emellan folks egenupplevda kunskaper i olika forum eller klasser till det praktiska mitt i verkligheten när nåt ska göras. Vet man inte tanken bakom en montering eller reparation så har man heller inte nån susning om varför nåt ändras och kanske kräver en annan tanke vid monteringen.

Jag är FÖR kunskaper. Inte för specifika företag alls.
Men oftast är ju biltema inblandat när folk har problem. För det är det som säljs mest får jag anta och där folk tar själva från hyllan och där folk blir hemmamekanikern för en dag i tron om att med hjälp av ingenting kan man laga allting. För en del besannas delar av det och för andra blir det pannkaka redan på gården hemma.
Allt beroende på vilken grundtalang du själv har när det är dags. Samt hur väl du känner dej själv. 8-10 behöver ingen mekhandbok, man *ska bara* som alfons åberg sa. Gärna dagen innan besiktning trots att det är ett 10 timmars uppdrag. Det är inte för att klanka ned jag säger det. Utan för att verkligheten ser ut så tyvärr.
En jämförelse också ur verkligheten hur det kan se ut: Det tog nästan 9 veckor innan man slutade skrika på biltemas kundtjänst i linköping om deras då nya torkarblad med nåt regnavvisande på. Torkarbladen tog inte och dom väsnades nåt fruktansvärt. En aldrig sinande ström dök upp (har en bekant som jobbade på biltema under den perioden, han nästan grät när han kom hem, det var han som berättade) Det haglade om defekter, idiotier och diverse fina tillmälen till personalen.
Men felet, vad var det nudå?
Hur var det om man tog bort skyddsplasten som omsluter själva bladet? Folk satte dit torkarna med plastskyddet på och blev vansinniga på *skräpet*, slet bort dom, dängde dom defekta bladen i disken, fortfarande med skydden på. Känns det då som att folk ens är kapabla att byta sina egna torkarblad.
Ett antal tusen människor missade att ta bort skyddet och samtliga klassade sakerna som defekta och var rejält upprörda. Det hände inte bara i linköping dessutom. Sånt händer både nu och då.
För min del vet jag att folk är kapabla i slutändan med rätt stöd. Men jag vet också i egenskap av tidigare jobb, att läsa och tänka innan montering är det som det slarvas mest med överhuvudtaget, det kan gälla att tänka på hur monteringen ska gå till eller hur konstruktionen är tänkt innan man just klassar nåt som defekt.
Nu är vi där igen. Kom du fram till hur kriteriet såg ut för defekt?
av *pettson*
Vojje skrev:
Pettson skrev: Så jag inför ett nytt begrepp för dej Vojje som jag är övertygad är inblandat. MÖNSTERSKYDD
Tack, Pettson! Jag förstår nu varför du blev utsedd "2009-års Jag Rullare".
Biltema har helt enkelt inte betalt för rätten att tillverka ett luftfilter enligt de rätta specifikationerna, utan måste istället prångla ut ett eget fuskfilter :( .
Så är det naturligtvis med i stort sett alla andra "bildelar" som ligger i hyllorna på B-tema.
Uttrycket "man får vad man betalar för" har väl aldrig passat så bra som på Biltema. Som tur är finns det en kvalitetsklassning på motoroljan, så det är väl ungefär det enda som är värt att köpa där som är bilorienterat, förutom ett och annat verktyg.
Naturligtvis så var du tvungen att hitta en ny vinkel. Nåt annat vore ju liksom olikt.
Lägger du på mönsterskyddskostnaderna och lite annat för extrabearbetning osv så finns där ingen prisskillnad alls mot dom andra.
Då finns ju inte någon anledning för butiker som den att existera. Då finns det inte heller någon anledning för dom att sälja sakerna en enda spänn billigare än dom andra konkurrenterna. Då får vi kartongernas krig. Blingigaste kartong med mest polerad del som fångar ögat vinner.

Naturligtvis tillverkar biltema precis allting med egen spec. Köpa existerande saker är ju dumt.
Dom har säkert egna fabriker också samt eget folk och kanske ett eget land att tillverka i?
Kanske är Biltema en egen republik?

Vore jag som du skulle jag inte röra nånting alls ifrån biltemas hyllor.
För kvalitetssäkringen är säkert köpt med nån mutad snubbe i långtbortistan.
Det är säkert fullt med returolja och metallspåner i den oljan.
Verktygen skulle jag inte heller röra, dom är säkert gjorda av restprodukter ifrån gamla smältverk
Min kompis kompis gammelmorfar har hört att en del är ifrån Tjernobyl, men jag låter det vara overifierat.
Ja sammantaget tror jag att du ska undvika att ens köra in på deras parkering med risk för att helt enkelt få någon otrevlig smitta. :lol:

Glöm bara inte att låta bli att handla på Jula, dom säljer samma saker i mångt och mycket.
Glöm inte heller att inte passera på Swedol, det är samma leverantörer där på mångt och mycket.

Apropå, mekonomen och autoexperten säljer också en del prylar som har samma leverantörer.
Skippa dom med för att slippa problematiken.

I övrigt gör du exakt som du vill, när du vill och hur du vill. Det intresserar mej inte. :-)-)
Stängning av 3G och 2G. VOC?

Ja, vi förlängde VoC till januari 2027 h[…]

ingen expert, men sitter det inte elekroniska […]

Ökendålig funktion. På min BMW ka[…]

Hög tomgång

2-3-2 tyder ofta på tjyvluft 2-3-2 = Lam[…]