- ons 05 dec 2007, 01:14
#155203
Du vet att tryckarna vidgar sej ca 0,5mm MAX.. och att kamaxeln trycker över 8mm?.. Så att kamaxlarna inte ska nå ned till ventilerna är ju fantastiskt..
Då kom volvo med en ny tes.. :!: Den används OFTA på nyare volvos..
Dom har hängt ventilerna i ÖPPET läge.. och det är ju fantastiskt att det kan ske i 5 cylindrar samtidigt?.. Det är ju inte EN cylinder som inte gör sitt utan 5... 5 cylindrar hänger sej inte samtidigt. :idea:
Men om man nu orkar läsa på lite .. vilket man kan kräva av mekaniker iallafall, så vet du ju att en cylinder är av stål.. att stål mot stål (kolvringarna mot cylinderväggarna) inte tätar nåt vidare, vi har för lågt ringtryck för det.. vi vill ju inte ha friktion.. det krävs då olja som tätningsmedel. För det är vad vi har oljan till bland annat i våra motorer.. TÄTNING..
När vi pissat in bensin som tvättar bort vår fina olja från cylinderväggarna så får vi dåligt med tätning på kolvringarna.. vi kommer nu att få dålig kompression.. Eftersom det pissat in i 5 cylindrar så blir det tvättat i 5 cylindrar..
Trots fin tändning så tänder det inte då vi inte kan komprimera.. bilen blir bara surare.. poffar med lite tur..
Åtgärd?...
SKITENKELT...
lossa spridarkontakterna.. håll full gas.. mal 30 sek..
Gå nu ur och lossa stiften.. ta en oljekanna och klunka i några ggr i varje cylinder.. sätt tillbaka stiften..
Håll full gas.. mal.. hör nu hur kompressionen återkommer plötsligt.. motorn börjar gå tyngre..
NU kan du montera tillbaka spridarkontakterna.. Voila kommer bilen att starta direkt.. den ryker lite blått en halvminut men som sagt .. den startar..
Det har alltså INGET med tryckarna att göra.. sen får dom säga exakt.. vad dom vill..
Opel och saab har en annan variant av samma fel.. På dom beror det på att kolvarna utvidgas lite för hårt mot ringytorna.. så när man kör för lugnt så fastnar helt enkelt kolvringarna i kolvrings spåren.. när kolvarna går ihop då kolvarna kallnar så blir gapet mellan cylinder och kolvring såpass stort att inte oljan på väggarna räcker till. Åtgärden där är exakt densamma.. i med tillskottsolja.. starta.. men där varvar man helt enkelt skiten ur motorn en stund (med växel i) för att *sota av ringspåren*..
så det kunden får för 2000 spänn är 4 klunkar olja.. och en ordentlig urvarvning av bilen... även dom bilarna har hydrauliska tryckare..
Såå varför händer det här mestadels på hösten? och ibland även på vintern? (kan hända på sommaren med.. men det är ovanligare).. Vi har faktiskt bränsletillskott när vi startar, året runt.... DÄRFÖR ska vi låta bilen stå och gå en minut eller två... så att bilen hinner få upp tempen i förbränningsutrymmena.. Sen kan vi tryggt stänga av och den kommer att starta igen utan problem..
Och vart har jag fått min skitinformation ifrån då?.. Varför tror jag att jag har rätt då?.. Menar det jag säger verkar ju rätt katigt?
Tja.. utbildningen när jag blev mekaniker tog upp detta i förbränningsläran. Precis som för alla mekaniker.. senare läste jag motorproblematik och insprutningsteknik.. har jobbat nu i 20 år med motorer och sen nu sist jobbade jag som fordonslärare/ researcher..
så jag är helt säker på att jag inte luras..
Här ska du få lite info om hur en tryckare fungerar..
Ventiltryckaren på kamaxelns grundcirkel
Olja kommer från kamaxellagerhusets oljekanal och trycks in i ventiltryckaren via spår och hål i sidan. Oljan passerar genom slitsen i ventiltryckarens tak in i kolven. Eftersom motorns oljetryck är högre än oljetrycket i ventiltryckarcylindern när ventiltryckaren ej belastas av kamaxelns nock, passerar oljan förbi backventilen in i ventiltryckarens cylinder.
Kamaxeln pressar ned ventiltryckaren
När ventiltryckaren pressas nedåt blir oljetrycket i ventiltryckarcylindern högre än motorns oljetryck, backventilen stänger och ventiltryckaren arbetar som en enhet.
Ventiltryckaren tillbaka på kamaxelns grundcirkel
Motorns oljetryck är större än oljetrycket i ventiltryckarcylindern, backventilen öppnar och släpper in olja så att ventiltryckaren trycks mot kamaxeln.

Då kom volvo med en ny tes.. :!: Den används OFTA på nyare volvos..
Dom har hängt ventilerna i ÖPPET läge.. och det är ju fantastiskt att det kan ske i 5 cylindrar samtidigt?.. Det är ju inte EN cylinder som inte gör sitt utan 5... 5 cylindrar hänger sej inte samtidigt. :idea:
Men om man nu orkar läsa på lite .. vilket man kan kräva av mekaniker iallafall, så vet du ju att en cylinder är av stål.. att stål mot stål (kolvringarna mot cylinderväggarna) inte tätar nåt vidare, vi har för lågt ringtryck för det.. vi vill ju inte ha friktion.. det krävs då olja som tätningsmedel. För det är vad vi har oljan till bland annat i våra motorer.. TÄTNING..
När vi pissat in bensin som tvättar bort vår fina olja från cylinderväggarna så får vi dåligt med tätning på kolvringarna.. vi kommer nu att få dålig kompression.. Eftersom det pissat in i 5 cylindrar så blir det tvättat i 5 cylindrar..
Trots fin tändning så tänder det inte då vi inte kan komprimera.. bilen blir bara surare.. poffar med lite tur..
Åtgärd?...
SKITENKELT...
lossa spridarkontakterna.. håll full gas.. mal 30 sek..
Gå nu ur och lossa stiften.. ta en oljekanna och klunka i några ggr i varje cylinder.. sätt tillbaka stiften..
Håll full gas.. mal.. hör nu hur kompressionen återkommer plötsligt.. motorn börjar gå tyngre..
NU kan du montera tillbaka spridarkontakterna.. Voila kommer bilen att starta direkt.. den ryker lite blått en halvminut men som sagt .. den startar..
Det har alltså INGET med tryckarna att göra.. sen får dom säga exakt.. vad dom vill..
Opel och saab har en annan variant av samma fel.. På dom beror det på att kolvarna utvidgas lite för hårt mot ringytorna.. så när man kör för lugnt så fastnar helt enkelt kolvringarna i kolvrings spåren.. när kolvarna går ihop då kolvarna kallnar så blir gapet mellan cylinder och kolvring såpass stort att inte oljan på väggarna räcker till. Åtgärden där är exakt densamma.. i med tillskottsolja.. starta.. men där varvar man helt enkelt skiten ur motorn en stund (med växel i) för att *sota av ringspåren*..
så det kunden får för 2000 spänn är 4 klunkar olja.. och en ordentlig urvarvning av bilen... även dom bilarna har hydrauliska tryckare..
Såå varför händer det här mestadels på hösten? och ibland även på vintern? (kan hända på sommaren med.. men det är ovanligare).. Vi har faktiskt bränsletillskott när vi startar, året runt.... DÄRFÖR ska vi låta bilen stå och gå en minut eller två... så att bilen hinner få upp tempen i förbränningsutrymmena.. Sen kan vi tryggt stänga av och den kommer att starta igen utan problem..

Och vart har jag fått min skitinformation ifrån då?.. Varför tror jag att jag har rätt då?.. Menar det jag säger verkar ju rätt katigt?
Tja.. utbildningen när jag blev mekaniker tog upp detta i förbränningsläran. Precis som för alla mekaniker.. senare läste jag motorproblematik och insprutningsteknik.. har jobbat nu i 20 år med motorer och sen nu sist jobbade jag som fordonslärare/ researcher..
så jag är helt säker på att jag inte luras..
Här ska du få lite info om hur en tryckare fungerar..
Ventiltryckaren på kamaxelns grundcirkel
Olja kommer från kamaxellagerhusets oljekanal och trycks in i ventiltryckaren via spår och hål i sidan. Oljan passerar genom slitsen i ventiltryckarens tak in i kolven. Eftersom motorns oljetryck är högre än oljetrycket i ventiltryckarcylindern när ventiltryckaren ej belastas av kamaxelns nock, passerar oljan förbi backventilen in i ventiltryckarens cylinder.
Kamaxeln pressar ned ventiltryckaren
När ventiltryckaren pressas nedåt blir oljetrycket i ventiltryckarcylindern högre än motorns oljetryck, backventilen stänger och ventiltryckaren arbetar som en enhet.
Ventiltryckaren tillbaka på kamaxelns grundcirkel
Motorns oljetryck är större än oljetrycket i ventiltryckarcylindern, backventilen öppnar och släpper in olja så att ventiltryckaren trycks mot kamaxeln.