Erik Å skrev: ↑tis 25 maj 2021, 16:21
Apropå ryckig gas, kolla att slangen till map-sensorn bakom kylaren inte har torrsprickor. Fick precis byta på min -00, slangen var nästan av intill nippeln på insuget..
Hej jag tog mig en titt i motorrummet ikväll. Jag vet inte vilken slang som är slangen till MAP-sensorn. Jag tänkte att det skulle ge sig på plats men borde kollat innan. Är inte MAP-sensorn den som sitter på stora luftslangen mellan luftfiltret och motorn. Dvs luftflödessensorn om jag fattat rätt. En fyrkantig burk som det står DENSO på. Eller är det nåt annat? Jag har en 140 hk motor utan turbo.
Jag tog iaf loss den stora plaströret vid kylaren (luftintaget) och kollade så det såg helt ut och det gjorde det. Sen tog jag loss slangen till spjällhuset för att kolla om det var smutsigt och lite smutsigt var det allt. En oljig beläggning där spjället går emot spjällhuset. Jag gjorde rent så gott jag kunde med polertrasa och det blev väldigt mycket renare än innan iaf. Se bifogade bilder nedan.
Sen tog jag en provtur men vet inte om det var nån skillnad mot innan. Kanske något lite mindre ryckigt. Men det är knappt att det märks egentligen så jag låter det nog vara.. Jag verkar för övrigt ha det ökända spjällhuset från Magneti Marelli. Minns inte på vilket sätt det är dåligt dock
Spjällhus innan rengöring IMG_20210601_211859.jpg (480.99 KiB) Visad 170 gånger
Spjällhus efter rengöring IMG_20210601_212553.jpg (396.79 KiB) Visad 170 gånger
Spjällhus IMG_20210601_211541_L.jpg (209.56 KiB) Visad 170 gånger