Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GoaGubben
Tack för infon om avståndet mellan stol och dörr. Det kanske inte är det som gör att det känns och ser ut som att stolen är lite sned. Får se om jag orkar undersöka detta mer.
Hittade avsnitten jag tänkte på om stolen:

Det ena handlade om replacing seat assembly.:
Note! The outer rear mounting bolt (C) of the 4 securing screws (C) in the seat rails, is tightened last. Failure to do so may result in the seat being incorrectly installed.

Det andra handlade om fixeringsstag och glidskena:
Viktigt! Om ett nytt fixeringsstag ska sättas dit måste detta göras enligt nedan för att inte underredet på stolen ska bli skevt. Man ska tydligen först nita fast staget i stolen, sen placera stolen i bilen med underredet sittande rakt och fixerat i låshacken på båda sidor, och slutligen dra fast fixeringsstagets två muttrarna under stolen.

Vet inte om det har någon bäring på vad du har gjort med stolen?
Användarvisningsbild
av GoaGubben
vafförärdetpådetteviset skrev: sön 23 maj 2021, 09:56 Hittade avsnitten jag tänkte på om stolen:

Det ena handlade om replacing seat assembly.:
Note! The outer rear mounting bolt (C) of the 4 securing screws (C) in the seat rails, is tightened last. Failure to do so may result in the seat being incorrectly installed.

Det andra handlade om fixeringsstag och glidskena:
Viktigt! Om ett nytt fixeringsstag ska sättas dit måste detta göras enligt nedan för att inte underredet på stolen ska bli skevt. Man ska tydligen först nita fast staget i stolen, sen placera stolen i bilen med underredet sittande rakt och fixerat i låshacken på båda sidor, och slutligen dra fast fixeringsstagets två muttrarna under stolen.

Vet inte om det har någon bäring på vad du har gjort med stolen?
Tack för infon.
Om den första punkten gäller skruvarna som man skruvar fast stolen i bilen med så har jag provat lite olika. Det blir inte jättestor skillnad om man tar den först eller sist men det kan nog hända att stolen hamnar i spänn på ett sätt som den inte ska om man inte gör som det står. Men jag är lite osäker på om instruktionen gäller just de skruvarna.

Angående fixeringsstag och glidskena kanske det är det som är lite skevt och i så fall är det nog viktigt att följa instruktionen om jag ska in och rota där. Men är inte helt sugen på det då det nog påverkar krocksäkerheten och man bör veta exakt vad man gör.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Apropå ryckig gas, kolla att slangen till map-sensorn bakom kylaren inte har torrsprickor. Fick precis byta på min -00, slangen var nästan av intill nippeln på insuget..
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Erik Å skrev: tis 25 maj 2021, 16:21 Apropå ryckig gas, kolla att slangen till map-sensorn bakom kylaren inte har torrsprickor. Fick precis byta på min -00, slangen var nästan av intill nippeln på insuget..
Japp det ska jag göra verkar vara ett vanligt problem!
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Erik Å skrev: tis 25 maj 2021, 16:21 Apropå ryckig gas, kolla att slangen till map-sensorn bakom kylaren inte har torrsprickor. Fick precis byta på min -00, slangen var nästan av intill nippeln på insuget..
Hej jag tog mig en titt i motorrummet ikväll. Jag vet inte vilken slang som är slangen till MAP-sensorn. Jag tänkte att det skulle ge sig på plats men borde kollat innan. Är inte MAP-sensorn den som sitter på stora luftslangen mellan luftfiltret och motorn. Dvs luftflödessensorn om jag fattat rätt. En fyrkantig burk som det står DENSO på. Eller är det nåt annat? Jag har en 140 hk motor utan turbo.

Jag tog iaf loss den stora plaströret vid kylaren (luftintaget) och kollade så det såg helt ut och det gjorde det. Sen tog jag loss slangen till spjällhuset för att kolla om det var smutsigt och lite smutsigt var det allt. En oljig beläggning där spjället går emot spjällhuset. Jag gjorde rent så gott jag kunde med polertrasa och det blev väldigt mycket renare än innan iaf. Se bifogade bilder nedan.

Sen tog jag en provtur men vet inte om det var nån skillnad mot innan. Kanske något lite mindre ryckigt. Men det är knappt att det märks egentligen så jag låter det nog vara.. Jag verkar för övrigt ha det ökända spjällhuset från Magneti Marelli. Minns inte på vilket sätt det är dåligt dock
IMG_20210601_211859.jpg
Spjällhus innan rengöring
IMG_20210601_211859.jpg (480.99 KiB) Visad 175 gånger
IMG_20210601_212553.jpg
Spjällhus efter rengöring
IMG_20210601_212553.jpg (396.79 KiB) Visad 175 gånger
IMG_20210601_211541_L.jpg
Spjällhus
IMG_20210601_211541_L.jpg (209.56 KiB) Visad 175 gånger
Senast redigerad av 1 GoaGubben, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av GoaGubben
Lucif3r skrev: tor 13 maj 2021, 19:12 4. Huvlåsen behöver justeras upp. Dom sjunker med åren efter X antal igensmällningar av huven, och då blir det som du säger.
Jag tog tag i att fixa detta idag och justerade upp huvlåset till översta läget. Det gjorde problemet ännu värre. När jag dragit i spaken för att öppna motorhuven och sen släppte den drogs motorhuven ned igen. Jag gjorde då tvärtom och justerade huvlåset till nedersta läget och nu funkar det som det ska. Men motorhuven är lite för långt ned på den sidan nu så det ser lite fult ut. Inte helt världen dock. Men jag undrar om det inte är någon fjäder i låset som blivit slapp trots allt.
Senast redigerad av 1 GoaGubben, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Erik Å
Man kan hålla spjället öppet med fingret så att man kommer åt att torka rent rent på kanten av trotteln och på ytorna där den går emot huset när spjället är stängt. T-sprit funkar fint men blöt inte ner kullagren på axeln.
Givaren som sitter på luftslangen är MAF (Mass Airflow Sensor), den mäter luftflödet vid stor spjällöppning med hjälp av termoelement. Sen har motorerna från -00 även MAP (Manifold Air Pressure), används antagligen för att få bättre mätnoggrannhet vid låga luftflöden. Leta efter en 8mm gummislang ansluten ungefär mitt på insugets framkant, som sen går framåt mot kylaren och en liten svart plastkub stor som ett vanligt bilrelä...

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]

Jag är lite trött nu Så du få[…]