Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Det är sant att energiinehållet är mindre i etanolen (c:a 35%), men förbrukningen ökar "bara" med c:a 30%. Detta pga att etanolen höjer oktantalet, och motorns verkningsgrad ökar något (spikningsrisken minskar och tändningen kan ökas något). Dessutom blir förbränningstemperaturen något lägre, vilket ytterligare minskar spikningsrisken.

Vad gäller risken för skador på slangar och annat så tål de flesta ämnen etanol bättre än bensin, men det är klart att jag tänker inte garantera nåt här ;) Det enda jag hört i den vägen är at etanolen kan lösa upp hartser i tanken -som bensinen lämnat efter sig- och att bränslefiltret därför kan behöva bytas efter ett par tankningar med E85. Har inte hänt mig dock.

Själv kör jag en GLT -92 (33000 mil på mätaren)på ca 30% E85, det funkar fint än så länge (inte kört så länge än, återkommer om nåt havererar). Det är mest som ett experiment, inte för att jag vill varken spara pengar eller värna om miljön.
av dormen1
jag har kört på 75-80% i över ett år utan några problem med min 850 GLT.
men visst sparar man ett par kronor milen!
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Shit, utan nån konvertering?? Börjar den inte missa, eller bli svårstartad? Nästa tankning blir det betydligt mer E85 :)
CarMan skrev:

10% max säger Volvo
& du får inte fler hästar! E85 innehåller MINDRE energi !

dom där 10% är väl typ "vi tar inte på oss om något av någon anledning går sönder", så lägg på 10%enheter till så låter d rimligt. om man kan läsa mellan raderna från företag å dess juridiska svimmel så kan man allti lägga på/dra bort lite extra
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Busta_Hymen skrev:Det är sant att energiinehållet är mindre i etanolen (c:a 35%), men förbrukningen ökar "bara" med c:a 30%. Detta pga att etanolen höjer oktantalet, och motorns verkningsgrad ökar något (spikningsrisken minskar och tändningen kan ökas något). Dessutom blir förbränningstemperaturen något lägre, vilket ytterligare minskar spikningsrisken.

Snabb fråga, vad menas med att spika? "spikningsrisken"

VH Silver
Användarvisningsbild
av Busta_Hymen
Spikning (eller knackning) innebär att bränsleblandningen detonerar innan tändtidpunkten, dvs. bränsleblandningen självantänder innan tändstiftet ger gnista, ungefär som på en dieselmotor. Detta resulterar i ett alldeles för högt frörbränningstryck alldels för tidigt, och känns igen på det karakteristiska knackljudet. Om man inte åtgärdar problemet kan motorskador uppstå, i extrema fall har det hänt att kolvar har smält ihop av den höga temp som utvecklas.

Spikning brukar oftast bero på hot-spots i förbränningsrummet (sotrester som glöder el. dyl.) eller för mager blandning.
av King of Thieves
Jag har kört min Golf (konverterad med BTR) på "REN" etanol i över 1000 mil nu o den fungerar utmärkt, inga tendenser till att bensinslangar o annat "löses upp" sånt är ren skrämselpropaganda (tycker jag)

Min V70 är konverterad med en Flextek, vilken i etanolläget öppnar spridarna 30% längre än på bensin.

Vad gäller kostnaden så motsvarar etanolens förbrukning/pris på min bil ett pris på ca 9,60 på bensin. Hos mej kostar BF95 just nu 11,74 så det blir en del vinst på ett år.

Det är upp till var o en att tanka vad man vill i sin bil, men jag (o många andra tycker att bensinen är för dyr i ett land som sverige där bilen behövs) så vi tankar etanol, syns ju på försäljningen som har gått upp med över 400% :-)
Användarvisningsbild
av Silver.Swe.
Busta_Hymen skrev:
Spikning brukar oftast bero på hot-spots i förbränningsrummet (sotrester som glöder el. dyl.) eller för mager blandning.
Med för mager blandning menar du alltså blandning olja? Som jag hört det är det det man missar i E85:an, att motorn smörjs för dåligt helt enkelt.

Det här knackljudet, är det något jag skulle kunna urskilja, d.v.s. svensson som känner sin bil men inte är mekaniker :D . Om inte annat, skulle en verkstad höra det dirket på plats?
Användarvisningsbild
av CarMan
dormen1 skrev:jag har kört på 75-80% i över ett år utan några problem med min 850 GLT.
men visst sparar man ett par kronor milen!
du kan ju söka lite på lite olika forum (jag orkar inte dra allt igen) så inser du snart att du inte ska blanda såkraftigt, eller sluta helt.

hur kan du tjäna en enda krona/ mil? du åker ju bland anat på att byta olja o filter oftare!
Användarvisningsbild
av CarMan
King of Thieves skrev:Jag har kört min Golf (konverterad med BTR) på "REN" etanol i över 1000 mil nu o den fungerar utmärkt, inga tendenser till att bensinslangar o annat "löses upp" sånt är ren skrämselpropaganda (tycker jag)

Min V70 är konverterad med en Flextek, vilken i etanolläget öppnar spridarna 30% längre än på bensin.

Vad gäller kostnaden så motsvarar etanolens förbrukning/pris på min bil ett pris på ca 9,60 på bensin. Hos mej kostar BF95 just nu 11,74 så det blir en del vinst på ett år.

Det är upp till var o en att tanka vad man vill i sin bil, men jag (o många andra tycker att bensinen är för dyr i ett land som sverige där bilen behövs) så vi tankar etanol, syns ju på försäljningen som har gått upp med över 400% :-)
Om du nu kör på ren etanol, hur får du bilen att starte när det är kallare än +17 grader? eller kör du på ren E85?

du kan juinte ha räknat in dom extra oljebytana & att motorns livslängd minskas fortare, då ventilsätena & styrningarn slits hårdare.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]