Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#781170
Ventilstyrningar är trevliga saker som just ventilskaften löper igenom. Det är a och o att dom är lagom tajta för att skaften ska skona ventiltätningarna i sin tur. Det är ju ventiltätningarna som just tätar mellan skaft och insidan i styrningen.
Man kan lätt räkna med att samtliga tätningar mer eller mindre utslitna vid höga miltal. Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.
#781192
*pettson* skrev:Ventilstyrningar är trevliga saker som just ventilskaften löper igenom. Det är a och o att dom är lagom tajta för att skaften ska skona ventiltätningarna i sin tur. Det är ju ventiltätningarna som just tätar mellan skaft och insidan i styrningen.
Man kan lätt räkna med att samtliga tätningar mer eller mindre utslitna vid höga miltal. Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.
Tänkte väl det! :) Mjo lär ju underlätta med rätt grejer, brukar vara så :)
#781202
*pettson* skrev:Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.

Really :shock: ?
Byta dom utan att demontera hela toppen och allt vad det innebär spar ju enorm tid och även pengar (om man bortser från verktyget) på material.

Finns det att köpa för normala människor för normala pengar någonstans, eller är det den "svåra vägen" för oss garage meckare som gäller? :roll:
av *pettson*
#781211
Lucif3r skrev:
*pettson* skrev:Men volvo har faktiskt ett verktyg som efter borttagning av kamaxlarna, går att byta ut samtliga ventiltätningar med utan demontering av topplocket.

Really :shock: ?
Byta dom utan att demontera hela toppen och allt vad det innebär spar ju enorm tid och även pengar (om man bortser från verktyget) på material.

Finns det att köpa för normala människor för normala pengar någonstans, eller är det den "svåra vägen" för oss garage meckare som gäller? :roll:
Det är ett stativ att sätta på toppen ihop med ett verktyg som man pressar ventilfjädern med. Samtidigt kör man med tryckluftsatt cylinder när man jobbar.
Har själv använt det. Jag byggde en kopia för många år sedan men jag sålde den tyvärr eftersom jag hellre lyfter på toppar trots allt.
Om den går att köpa. Tja.. jo det går nog utmärkt men jag misstänker att den är dyr.
#781237
Sunschreem skrev:En vettig v70 kanske är något satsa på ist i vinter sen? Och ha med någon som kan skruva volvo i sömnen :)
Förstår din synpunkt och jag har även en hyfsat ny V70 utöver det gamla åbäket. Olika bilar för olika ändamål typ. Jag är glad så länge gamlingen rullar men ville höra mig för om det var något akut.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]