Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#781326
Ryker den vitt i stora mängder så tar den vatten. Men det är sällan problemet är särskilt allvarligt.
Men det kräver ändå ett lyft på toppen som gör en del nya kostnader.
6 mil till linköping. Var bor man då?
av *pettson*
#781342
Nej det är ett totalt missförstånd. Det är inte så skevhet fungerar på en topp.
Hur mycket skevhet som tillåts hänger oftast på vilken legering som används.
En gjutjärnstopp som blir skev går inte att vrida rak medans den dras åt på motorn eftersom den har en benägenhet att spricka helt enkelt. Senare gjutjärnslegeringar tillåter lite skevhet utan problem.
En alutopp som i volvos legering rätar upp sej vid monteringen och utgör inget problem. Dom enda som skapar problem är dom som inte har förstått hur man planar en sån här topp, ifall man nu skulle få något problem med yta eller liknande. Det är en jäkla hysteri att plana toppen för minsta lilla. Samtidigt ska den vara spegelblank när a&o är att ha kornig yta för att låsa fast packningen bättre. Nåt som inte går ihop alltså.

Grejen är ju att om toppen bågnar på längden så kan du inte plana den förräns den är fastspänd i matarbordet med samma åtdragningsmoment som i bilen, dock upponed. SEN ska toppen undersökas för skevhet som är onormal och ev ytas efter ev reparation. Spänner man inte upp toppen utan planar den ändå, så kan man kasta den till metallåtervinningen.

Det är ju så att man kan inte ta en bågnad fyrkantsbit, plana undersidan och tro att översidan blir plan. Problemet är att kamaxlarna älskar att gå plant. Dom uppskattar inte att man försöker kröka dom.

I dom allra flesta fall räcker ett bryne för att göra toppen som ny, men det skiter man i och så får nån plana toppen rejält..
Användarvisningsbild
av olgaus1993
#781348
*pettson* skrev:Ryker den vitt i stora mängder så tar den vatten. Men det är sällan problemet är särskilt allvarligt.
Men det kräver ändå ett lyft på toppen som gör en del nya kostnader.
6 mil till linköping. Var bor man då?
Bor inom Norrköpings kommun, säger inget mer hehe.



Bara så trött på B mekaniker nu... Vet inte hur många tusenlappar jag slösat nu på fixa bilen eller mer litat på folk som ska fixa bilen.

Kan man köpa renoverade toppar ifall de skulle vara något "dyrt" fel på den, har hört att de är svin dyrt att renovera toppar.
av *pettson*
#781407
Lugnt du behöver inte berätta. Var nyfiken.
En topp som lämnas in för renovering brukar landa på runt 3-4000 kr såvida vi pratar om en icke havererad sådan. Att köpa en utbytestopp genom någon firma som i sin tur köper den någon annanstans brukar ligga på 12-14000.
Tror inte din topp är skadad. Byt packning och njut av bilen.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
#781542
*pettson* skrev:Lugnt du behöver inte berätta. Var nyfiken.
En topp som lämnas in för renovering brukar landa på runt 3-4000 kr såvida vi pratar om en icke havererad sådan. Att köpa en utbytestopp genom någon firma som i sin tur köper den någon annanstans brukar ligga på 12-14000.
Tror inte din topp är skadad. Byt packning och njut av bilen.
Ok, ska göra de. Vad behövs bytas vid topp packningsbyte förutom den packningen?^^
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#781630
Ev. topplocksbultar, beroende på om dom är inom toleransen eller inte. Volvos klisters till ventilkåpan behövs också.
Insug och grenrörspackning behövs nog också, fast jag vet inte om man måste ta bort dom för att lyfta toppen. Känns dock enklast.
Nya kamaxelpackningar är väl likabra att kasta dit när det ändå är isär också. Kanske kamrem också beroende på hur ny den är.

Mja, listan kan göras lång, men det du måste ha är topplockspackning, volvos klister till kamkåpan samt ev. nya topplocksbultar.
Användarvisningsbild
av olgaus1993
#781793
Lucif3r skrev:Ev. topplocksbultar, beroende på om dom är inom toleransen eller inte. Volvos klisters till ventilkåpan behövs också.
Insug och grenrörspackning behövs nog också, fast jag vet inte om man måste ta bort dom för att lyfta toppen. Känns dock enklast.
Nya kamaxelpackningar är väl likabra att kasta dit när det ändå är isär också. Kanske kamrem också beroende på hur ny den är.

Mja, listan kan göras lång, men det du måste ha är topplockspackning, volvos klister till kamkåpan samt ev. nya topplocksbultar.
Ok får åka förbi rejmes imorgon, kamrem o vattenpump byttes innan nya motorn sattes i. Försöker inte göra på billigaste sätt nu, vill få det ordentligt gjort.

Träffade grannen idag som håller på med bilar, mycket mer åt "hobby meks" hållet. Han sa när man tar bort toppen ska den alltid planas(såg att ni diskuterade det), ventiler måste borras/bytas(lyssnade inte helt på vad han sa). Egenligt han äre ingen idé att sätta ditt toppen om man inte renoverar den för risken att den går sönder igen är större.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#781884
Ja se där, ytterligare en som inte har någon koll på hur det faktiskt fungerar. Visst, ventilerna skadar det väl inte att kika över, men något måste är det ju absolut inte sålänge toppen fungerade som den skulle innan demontering.
Att toppen magiskt skulle gå sönder bara för att man tar bort den är rent skitsnack. Enda sättet att den ska gå sönder vid demontering är pga. handhavar fel.

Planing har pettson skrivit X antal romaner om vid det här laget, och det han säger stämmer ju också. Toppen är ju lika skev upptill som innan oavsett hur mycket man planar den - vilket i värsta fall leder till kamaxelshaveri, följt av krökta ventiler, sönderslagna kolvar osv osv.
Låter man bli att plana så rätar toppen ut sig när den spänns fast.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]