Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Joystick
#775124
Lucif3r skrev:Ang. fördelaren+rotorn, det ser du på en gång :wink: . Ett slitet lock har mycket svart sot, repor, ev. fukt osv i sig. En sliten rotor ser ut som ärgad metall med skavmärken, typ.

Det skiljer inget mellan 2.0 och 2.3 ECU'erna, förutom programvaran. Dom skickar samma signaler osv, men tändningskurvan skiljer sig bl.a., men detta kan ECU'n själv kompensera genom att dynamiskt ändra kurvan beroende på hur motorn svarar, då skillnaden är inom tolleransen. Det samma gäller om man kör en 2.3-box på en 2.0l motor.
Chippar du din nuvarande 2.0 box med 2.3 programvara, så kommer den vara identiskt med 2.3-boxar.
Ok jeg sjekker roter i dag.
Men hva med luftmassemåler, og lambdasonde da? Det må vel byttes til 2,3 men det går vel ikke uten 2,3 ecu?


Har du tips til andre ting enn roter jeg kan sjekke?
av Joystick
#775396
Lucif3r skrev:LMM och lambda är mig veterligen likadana. Det som skiljer motorerna åt är programvara, turbo, vev och kolvar.
Er du 100% sikker på det? Det må da være forskjell på 2.0 og 2.3 liter?
av Henke3
#775416
LMM och lambda ger bara info till styrenheten.
Det kan de göra oavsett om de sitter på en 2.0 eller 2.3.
Däremot skiljer mjukvaran i styrenheten som tar hand om infon från LMM och lambdasonden.
Användarvisningsbild
av Rookkeer
#775639
Det som skiljer en 2.0 och en 2.3 är slaglängden på vevaxeln det är det enda som skiljer dom åt

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]