Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Skrämmande är väl summeringen på tråden.
TRUSTLINE! (normalt sett bakaxeln som kontrolleras, men här gäller det subframen)
Den bör kollas på bilen.
Subframen har varit loss på bilen, förmodligen för kopplingsbyte och hela ramen sitter nu lite snett. Det gör att hela framaxeln styr lite åt sidan oavsett hur många ggr och hur noggrant man ställer på toe.
Både framaxel och bakaxel ska kontrolleras så dom står exakt i linje med bilen.
Den som avviker måste givetvis rättas till
SEN ska man ställa resten.
Sen måste man börja BAK på bilen, när bak står perfekt så ska fram ställas in.

Det här problemet är inte ovanligt men som vanligt verkar det som om alla kastat sina manualer och eller inte läser dom alls.
Till och med volvo verkar ha glömt bort information dom själva tryckte upp en gång.
Skrämmande angående vad? Firmornas okunskap?

Okej, så en sådan justering av subframen borde ingå av en "seriös" hjulinställningsfirma menar du, eller menar du bara att en sådan firma borde kunna märka att den är skev, och därefter får man lämna in till nån annan för en sådan justering?
av *pettson*
En hjulinställningsfirma lossar förmodligen inte subframen.
Men dom SKA uppmärksamma problemet.
Volvo använder en jigg med tappar i för att slippa problemet.
Alla äger inte en sån jigg, då finns chansen att subframen hamnar snett. Det räcker med 15mm snett så går allt i för den som monterar tillbaka framen. Samtidigt ser du inget direkt vid toekontroll och bilen drar magiskt snett när man kör.
Jag har åtgärdat min beskärda del sen 92 med just det här problemet.
av *pettson*
Cigarettminut skrev:Okej! Tack för tipsen. Då kanske man kan lämna in den till dig? Jag har mina vägar förbi Motala ibland då min farmor och farfar bor där.
Har jag ledigt i verkstan och är hemma, så lär det inte vara ett problem.

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]

Injektorer

Jag gjorde samma jobb på min V70. Behöv[…]