Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alfredo
haso skrev:Ok , ska plocka ner och titta på detta , kan jag utgå från att märkningen på vevaxeln är rätt , för det kan man väl inte ställa fel `? kan man kolla mot ettan kolv är nära ÖDP?

Har för mig att är samma tolk till vevaxeln eller att den finns med i satsen, kolla i Biltemas katalog.
av *pettson*
Det absolut vanligaste felet är att folk ställt in saker med inställningen, om men och kanske. Man ställer inte precisionssaker enligt metoden: det kanske ska stå här? Ändå är det brutalt många inkl verkstäder som använder metoden också.
Om alla använde tolk så vore det säkerligen 50% mindre problem utan att överdriva. Att göra likadant som det var förut genom att låsa kamdrev med t.ex plastic padding i påse är en ypperlig ide. Tyvärr vet man ju inte om det är exakt RÄTT, men det är exakt likadant iallafall. Dock något svårt att använda när man lyft på toppen.
En tolk låser vevaxeln i exakt rätt läge. En tolk låser kamaxlarna i exakt rätt läge med något lossade kamdrev.
Kvar är att hänga dit kamremmen och släppa på spännaren. När remmen är spänd utan att tolkarna är lossade, ja då är operationen lyckad. Då är det till att dra åt kamdreven och plocka ur tolkarna för att dra runt motorn 2 varv för hand.
Man kan tycka det är stora pengar inblandade, men det är inga stora pengar jämfört med en renovering.
Samtidigt kan man ju tycka att när man lämnat in bilen och betalt för det dessutom, då ska man få tillbaka bilen fungerandes.
av haso
Hej , Spåren i bakkant på kammarna låg i linje med varandra i förhållande till delningen på topphalvorna . insugskammens spår låg högt, och avgaskammens låg lågt i offseten. Är detta rätt ? . Detta överenstämmde också med markeringen på kamaxeldreven mot vevaxelmarkeringen , så det verkar som verkstan gjort rätt .
av *pettson*
Om det är så att du ska kontrollera inställningen så se till att investera dom strax under 500 det kostar att köpa ett tolk kit på biltema.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Ja, bara titta på spåren gör ingen speciell nytta. Kammarna sitter långt ifrån varandra och spåren är stora. Man lär ha jäkligt bra ögon för att se om det skiljer någon mm på någon av kammarna.

Kollade du numren så kammarna sitter rätt, och inte sitter fel som pettson var inne på tidigare?
av haso
kamaxlarna togs ej bort men har kollat dessa och de sitter på rätt plats,Jag gjorde ett verktyg för kamaxlarna som det är beskrivet i haynes med 4 mm plåt monterade på ett L-järn för kontroll i kamaxlarna då står de rätt i förhållande till vevaxeln när denne nollad enligt märkningen . Är märkningen på vevaxeln stum eller kan den också "justerbar" som kamdreven ? Ska jag riva ner startmotorn för att dubbelkolla?
av haso
Blev osäker på mitt hemmagjorda verktyg med tanke på offsetten , verkar som avgaskammen står en kugga fel . Blir motorn komp lös på en kugga så att han inte startar på någon cylinder ? Är biltemas sats gjorda för att tolkas med motorfästet ?

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]