Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rulle
Spännande fortsättning...
Testkörde nyss systemet och det slår till och blir riktigt tokkall luft från förarblås.. Ej fullt så kallt från passagerarsidan men det skiter jag i. :)

Ialla fall kallt och drift de 5 minuter jag körde på tomgång. Känns ej som att det är något farligt fel på systemet. Försökte lyssna mig till några missljud från kompressorn men den låter ingenting i stort sett. Verkar gå väldigt snällt..

Så återigen.. Kan man koppla förbi överhettningsskydd på något sätt så den ej bryter när den tror att det är för varmt.. Eller har jag möjligtvis samma fel som många andra.. En magnetkoppling som ej vill dra när det är för varmt?
av tkaren
Det verkar som om du inte var till en seriös mek. När man hanterar köldmedium så ska det fixas med 70:11 olika dokument så att varje gram har full spårbarhet.
När han säger att kompressorn överhettar så menar han nog att den bryter då det inte finns något köldmeidum att "arbeta" med. Då har du ett stort läckage då problemet kom så fort (isf är det konstigt att kompressorn startade över huvud taget tidigare) Normalt skickar man med spårämne när man fyller på ett system så att du lätt kan spåra läckor, be dom göra det nästa gång.
-Kolla om det finns rätt mängd köldmedium i systemet.
-Mät spelet i kompressorns magnetkoppling och stäm av det mot en verkstad.
- gå sedan vidare med att kolla temp och tryckgivare

T
av Rulle
Jo men nu går kompressorn fortfarande.. Har jag månne ett självläkande system..;).. nä skämt åsido.. testkörde det nyss och det finns gas och det blir kallt.. Jag vet dock ej hur länge innan den bryter..

Angående överhettningen så lät han ungefär som om han snabbt ville ha in jobbet för att få in 8000 friska.. Angående seriositet så verkar det ej så seriöst nej.. Den känslan fick jag direkt. Nädå.. In med bilen och koppla på slangen fylla kolla tryck och starta upp.. sen när jag fick kostnadsförslag så frågade jag om fyllningen han gjorde.. nä.. sa han . Det löste inte problemet så det behöver du ej betala. Kunde dock se att det var R143a han fyllde med..
av tkaren
kolla spelet i magnetkopplingen (använd ett hederligt bladmått), är spelet för stort går det att schimmsa.
Ta det lungt med kompressorbytet så länge.
testa och kör, känn efter hur det funkar och lägg allt konstigt på minnet.

T
av Rulle
Får göra det.. återkommer framöver..
tack för råd och hjälp och lugnande svar..

/Stefan
av Rulle
Jodå.. var ute och mätte lite.. hittade ej bladmåttet så jag fick ta ett ögonmått.. Det är i det närmaste 1 mm spel. Antar att detta är för mycket.

Finns det något tjuvknep för att få mindre spel i kopplingen.

Varför klarar den av att dra under första tiden och inte efter en tid när den blivit varm?
av tkaren
spelet ökar när komressorn blir varm, material utvidgas när temperaturen ökar.
tyvärr inga tjuvtrix, det enklaste är att låta en verkstad schimmsa kompressorn

T
av Rulle
Var och pratade med en kylfirma idag och dom visste absolut vad problemet var och hade även lösningen. Det visar sig vara min kompressor som börjar ta slut och går för trögt när den blir varm och det är då magnetkopplingen löser ut.

Jag frågade om han kunde shimsa den åt mig men han TOTALVÄGRADE då han haft 2 tidigare fall där han gjort den men att dom sedan blivit stående med skuren kompressor och brusten agg-rem. Han ville ej göra det en gång till.

Nä.. jag får nog stå ut med att byta om det skall fungera mer än en kvart-halvtimme.

jag har ialla fall fått en påfyllning gratis av den första firman jag var hos.. så något positivt finns det i alla fall.
Ventilationsgaller V90-18

Jag tror det är del 1 och 29 nuså,[…]

Tack för tipset. Det får vara nog f&oum[…]

Brainys V60

Tröttsam minst sagt, både problemet i s[…]

Har bilen gått tungt lastad eller dragit tun[…]