Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nja...
Som sagt är ingen expert, enbart vad jag forskat fram senaste veckorna (har själv problem och har beställt från atech2).
Om du kollat monteringsanvisningarna på atech2:s sida för gasspjäll så verkar det som att:
Stämmer "Volvonr" och CanBus-nr så går det oftast direkt, i vissa fall måste man göra en ETM-reload (alltså INTE reinit - omprogrammering), detta antagligen beroende på att antingen den nya eller den som satt i fått den "nya programvaran".
Förutom ett visst Volvo-nr, där måste man göra omprogrammering i de fall som det inte funkar direkt.
Om ovanstående även gäller gula tror jag, men vet ej.
Sedan vet jag inte heller om de gula är märkta på samma sätt, de är ju ersättningsspjäll och har "gifts" in till det befintliga CanBus på aktuell bil, så där måste man kanske ta reda på bilens CanBusnr för att veta säkert.

Jag har sett i vissa trådar de som satt i ett gult från skroten utan problem, och de som måste få omprogrammering. OBS! jag vet inte om det alltid funkar med omprogrammering, enligt atech2 kan man i värsta fall sabba mjukvaran i spjällhuset om man gör en omprogrammering innan en reload (där det skall vara reload enligt dom).
I värsta fall går den kanske inte ens i limp mode med det gula, och då är det ju lite värre med omprogrammering. Ett förslag var att köra dit med gamla, koppla in nya (utan att montera) ladda ner programvara), koppla tillbaka gamla och köra hem och byta.

Vad jag förstått av forumet forumgas så fanns MM-spjällhus i Bifuel fram till c.a -06 och då med de vita, och INTE "nya" programvaran eftersom den enbart ökar toleranserna, vilket inte verkar vara optimalt - då hade den väl funnits i redan från bandet.

Jag kan väl säga som så att hade jag varit i din situation och vetat att det gula fungerar hade jag nog lagt det på lager faktiskt. Men om man skall börja klödda med reload och/eller omprogrammering där det sista kostar c.a 650:-, och till sist så kanske det visar sig att det ändå inte fungerar, eller bara håller ett tag...
Å andra sidan, ingen vet väl hur länge atech2-spjäll håller heller, och även där kan man ju åka på reload/omprogrammering.

Summa summarum: kan detta ha varit det värsta "å ena sidan - å andra sidan"-inlägget i forumets historia? :)
Till sist är det ju bara en själv som kan bestämma.
Fördjupningslitteratur:
Sök på "gassspjäll*", "spjällhus", "ETM", "ETS" etc. på jagrullar, matthewsvolvosite, forumgas etc. - over and out
Jag tycker det är lite konstigt att min vita hållt så länge (18000 mil)?!? Men har en känsla av att det kanske borde kunna komma efter 20', så skulle kännas lugnare ifall man hade ett fint hus hemma klar att sättas in den dagen.
När jag läste om insättningen på atech fick jag intrycket att man kunde sätta in huset och i många fall kunde det funka direkt men om det inte funka direkt så var det inte värre än att det gick att köra bilen kortare sträckor alla fall. Till bilia för reloaden. Det viktiga var att inte ladda programvara el nåt innan man satt in den nya, så fatta jag men jag läste inte så noga.
Atechspjällen håller nog länge då de är helt kontaktlösa.
Ingen fara, du har ju Mr Svammelman här så det är lugnt. :)

CanBusnummret kan jag överhuvudtaget inte se, trångt!
Men versionsnummer verkar va en fördel om man får samma, undrar om det är mycket nödvändigt...
Senast redigerad av 1 semmelman, redigerad totalt 0 gånger.
Mja, snart där dårå om ett par år. :D

Min bil har reservdels nr 8644346
den jag vill köpa har 8644347
6 bytes till 7, undrar om det går eller är stört omöjligt?

Denna norske gutt har ersatt 6 med en 7 om man nagelfar en av bilderna:
http://www.s80.dk/DIY/etm/index.html

Men så fick han bogsera den för omprogrammering... :D

Jaha skrev att det kosta 350 kr visst, det är nog helt galet, vet inte vad det kostar. :(
Jaha varit lite duktig idag, legat i, ska vi se om jag kommer ihåg allt... först fick jag veta vad den där på nätet kosta, sen så var jag på soptippen med lite vindsgrejer och bredvid den ligger en bilskrot så jag tänkte kostar ingenting att svänga in å se vad dom har, killen slängde först upp två stycken hus som suttit i några S60 men sen när han letade på mitt reg nr så hittade han en med gul etikett som suttit i en C70 men med slutsiffran 7. Å jag hade 6. Den var från -05 å satt i en -99. så då blev jag intresserad, både gul å sen årsmodell. Men skulle den funka när det var fel slutsiffra?
Han föreslog att jag skulle kolla med Volvo så sagt å gjort åkte jag in å kollade med Volvo och först sa killen där att versionnumrena måste stämma överens annars får man ha väldigt mycket tur om det ska funka. Men efter en stunds tankearbete kom han på att det var nåt speciellt med 6 och 7:an och efter lite slagande på datorn visade det sig att det inte finns några 6:or längre nya utan de har ersatts av 7, och ännu senare av 02 eller nåt, så sjuan var alltså den som skulle va. Haha!!! Lyckan var gjord. Så jag åkte tillbaka till skroten men blev lite tveksam hur långt den hade gått om den kanske var slut, så killen där som väl börja tröttna på mig prutade ner själv priset till tusen kronor, då fick jag dåligt samvete och blev så glad av att han va så schysst så jag prutade åt andra hållet till 1200 kr. Och med det så är jag ägare till två spjällhus nu. :D
Sen köpte jag lite bromsrengöringsspray så i morgon ska jag tvätta den ren och eventuellt undersöka om jag kan riskfritt plocka ut nånting för att se om den där filmen som nöts om den ser nött ut eller om den är fräsch. Nån som vet om man riskfritt kan ha isär den?

Det där med 6 som blivit 7 bekräftas ju även av den norske gutten ovan...

Lite bonus, killen på Volvo som hjälpte mig hade gjort exakt samma sak på sin C70 och han berätta att det höll ett-två år sen blev det samma problem igen, fast denna gång var det inte spjällhuset (fast det var samma felkod) utan fel på den elektroniska gaspedalen som kommunicerar med spjället, så då bytte han den sen så funka bilen grejt sen dess, ett bonustips.
Bromsrör höger fram

Håller tummarna för att du får ih[…]

OBD P0121

Kan det vara så enkelt att det gamla spj&aum[…]

Kolla om samma problem uppstår om du har k&o[…]

Blev en tvätt igår, efter fjällenr[…]