Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MickeM skrev:Nej.
Om magneten har för stort glapp, så tar den inte tag alls, främst vid varm motor, pga lägre generatorspänning
Slutar funka efter ett tag alltså.
Stort spel påvekar alltså överhuvudtaget inte hur ofta den slår till och från.

Det är också mycket osäkert att dra slutsatser om gasmängd baserat på till/frånslag.
ECC kör inte pumpen mer än nödvändigt för bränsleekonomi.
Sen är heller inte pumpen, evaporator, kondensor, tempgivare och annat tiptop efter 20 år, även om det kanske fungerar bra.
Kan vara en tryckbrytare eller tempgivare som inte är 100%, . Även ECCenheten kan ha lite ålderskrämpor.
Sakerna beter sig inte som när den var ny.

Min erfarenhet är att man inte ska pilla för mycket på det som är gammalt och fungerar hyffsat.
Det blir snabbt dyrt. Shimsa förebyggande möjligen. Det är service.

Sätt max kyla, och känn. Kyler den? =ok. Tuta och kör.
Kyler inte, när den borde = kass.
Då kan man börja felsöka.

Med under 10' kan det vara svårt att avgöra om det kyler som det ska.
Nån plusgrad eller kallare, så startar den inte alls, ens på max kyla. Det ska den inte.
Bör vara sommarvärme.

Magneten bör ha mellan 0,3 och 0,7mm.
>1mm så kan det börja krångla med varm motor, i bilkö, tex.
Avståndet på kopplingen kan då vara ett fel eller ett som håller på att uppstå med andra ord. För ett kreditkort är nästan 1 mm. För nu går inte kompressorn alls, den klicka till i 1 sekund i morse och nu händer det inget alls. Är medveten om hur ett ac system arbetar, lite därför jag reagerar på att den enbart klickade till och från _varje sekund_ som jag skrev i trådstarten. Det gör inget ac system baserat på bränsleekonomi eller temperatur. Kollar lite lätt på det igen och sen får jag väl ta och lämna in den.

Förövrigt så så är tempen ute 20+ vid den här "felsökningen".
Ner till +3 grader är ac systemet aktivt. Min magnetkoppling var 0,9 innan jag schimsade den och då fungerade ac systemet enbart när motorn var kall och generatorn ladda det där extra, efter 5 minuters körning så la ac av och man fick vänta tills motorn var kall igen innan man fick ac i en kort stund.
Åk tillbaks till verkstan med bilen och reklamera. Vad felet beror på är ingen mening att spekulera i förräns man kopplat upo sig med manometerställ och läst av arbetstryck.
Förhoppningsvis har verkstan lagt i spårvätska och kan då hitta fler läckage om den går på lågt förångningstryck. Kondensorn och dess flänsanslutningar är alltid misstänkt men det behöver ju inte nödvändigtvis vara gasbrist heller. Krånglande tryckbrytare elker igensatt expansionsventil/orifice kan ge snarlika symptom
Tips till alla som tänker schimsa själva. Var noga med att det blir rätt avstånd efter schimsning. Annars blir det som för mig. Lite väl hård schimsning ger en trasig magnetkoppling. Antagligen har min skavts sönder så nu har jag kortslutning i den.
Funderar på att köpa en komplett magnetkoppling men det är inte alldeles lätt att hitta nån......
Alt är ju byta till en ny kompressor men då drar ju det med sig gas mm mm men det blir för dyrt med tanke på bilens ålder.
Ursäkta trådkapningen....
Gasen va slut och verkstan hitta ingen läcka vilket förbryllade dom. De fyllde på då deras ac-maskin inte kände av att systemet tappade vakuum. Skulle in på nu på Tisdag igen på efterkontroll för att hitta läckan men efter en tur på 15 mil idag så har kompressorn skurit. Det sög ju röv deluxe. :(
Aj då det var ju mindre bra :shock: hoppas dom kom ihåg att fylla i olja i systemet när dom bytte torkfiltret och slangen om inte så är det förmodligen därför kompressorn har skurit. Förmodligen så har väl även gasen kanske smugit ut den vägen också :???:
Det är detta som är problemet med bilverkstäder. Dom har knappt bråkdelen av kompetens mot vad en cat 1 certifierad kyktekniket har (bilverkstäder behöver bara ha ca 5). Dom skaffar sig en maskin som gör jobbet åt dom vilket är en dålig lösning när man felsöker kylaggregat

Ett vakuumprov kan hålla tätt medan systemet läcker i övertryck. Inte ett dugg förbryllande. Du kan ju föreslå till verkstan att göra ett tryckprov med kvävgas vilket är en mycket billig och oskadlig gas samt blanda i lite R134a och gå över misstänkta ställen med såpa lösning, hittas inget läckage går man över till HFC-sniffer. Hittar man fortfarande inget vakuumerar man och lägger i full fyllning + spårvätska och efter någon timmes drift gå över med UV-lampan. Självklart ska du inte behöva betala för nåt av detta då det borde gjorts från början .
Bor du i skaraborg kan du komma till mig så kan jag hjälpa dig.
Verkstan borde egentligen bekosta en ny kompressor också eller åtminstone ta en del av kostnaden.
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]