Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av falconair
Hej!

Är det någon som har koll på hur hastighetsmätaren funkar.
Jag har ABSfel/motorlampa lyser/hastighetsmätare som fungerar från och till.

Jag förmodar att alla dessa fel har en och samma källa.
ABS box får antagligen olika hastighetsangivelser, för TRACS går igång när man kör iväg.
Motorlampan lyser eftersom motorstyrboxen får felaktig hastighetssignal (får denna felkod av OBD2 läsare).

Har bytat alla ABS sensorer, kuggkransar fram och testat 2 olika ABS boxar.

Mest troliga felkälla? Hastighetsmätaren uppförsig anorlunda i regnväder, dvs oftast faller nålen till botten. Vid torrt väder rör sig nålen, men visar fel upp till ca 60 km/h.

Hur funkar hastighetssignalflödet ? Kan ett trasigt hast. mätarhus ge dessa fel, dvs att hast. signalen till motorstyrning kommer från hastighetsmätaren. Eller hur funkar det? Någon som kan förbarma sig över mitt problem
Tack på förhand
av SubMarine
Kod: Markera allt
                          ECM
                           ^
Hjulgivare -->         ABS_ECU  > Instrumentkluster
Dock lite osäker om instrumentet får hastighetssiglen via CAN eller som en analog signal från ABS-styrenheten.

Edit: Både ECM och instrumentklustret får hastighetssignalen via CAN. Har du kollat om du har felkod i både ABS-styrenheten och instrumentklustret om att hastighetssignalen saknas?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
ABS-signalen går via styrboxen innan den når instrumentklustret. I vilket format signalen skickas vet jag dock inte. Skulle väl tro att det är någon typ av PWM-signal som microchippet i instrumenthuset sen översätter till en mätarrörelse. Men för att veta säkert behöver man ett Oscilloskop och helst en funktionsgenerator.

Är ABS'en kass(fram) så funkar heller inte hastighetsmätaren som den ska, då styrboxen får fel/ingen signal.
Att det fungerar sämre vid regn/fukt är inte så ovanligt. Det mesta inom elektronik brukar fungera "sämre" vid fukt, och är elektroniken i fråga redan halv-kass så är det ju inte så konstigt om den lägger av helt.

Vet inte om -99or lider av samma problem(men det gör dom säkert), men det kan ju t ex vara så att fukt tränger in i ABS-boxen samt att lödningarna är halv-kassa där inne.
Nu skrev du iofs att du provat att byta box... Har du mätt upp kablaget ordentligt?
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Kablaget kan vara defekt till ABS-givare eller korroderade kontaktstycken.

Mvh GK
av falconair
Tusen tack för info.
Så hastighetssignalen borde vara fel på vägen in i ABS boxen? Alla abs givare är bytta och det är ju den typen som har både sladd och givare i ett stycke. Eller boxen som klantar till signalen som går vidare till ECU och hastighesmätare.
Eller kan signalen vara ok ut från ABS box, men kablaget därefter är skadat och ger ABS lampa och felaktig hastighetsimpuls till mätarhuset?

Tyvärr har jag inte själv läsare som kan gå in i ABS boxen. Men man vill ju gärna försöka sig på att fixa det själv, det är ju roilgast. Samt att det är ju alltid bra att ha så mycket info som möjligt till verkstaden om man ska lämna in för reparation.

En sista fundering. Kan abs kablaget från sammankopplingen i bakluckan fram till absboxen generera ett hastighetsfel?
av SubMarine
Eftersom TRACS går in så borde felet vara innan ABS-boxen. Var symptomen alltid samma även fast du bytt mellan olika boxar etc eller har symptomen ändrats i och med att du bytt grejor? Det finns tre olika boxar till din årsmodell, ABS, ABS + Tracs, ABS + STC.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Trasiga baksensorer ska inte påverka hastighetsmätaren. Hastigheten tas bara från framhjulen, i första hand vänster fram och i andra hand höger fram som referens(t ex vid styrning då hjulen roterar olika fort).
Det ska väl isf vara om det är kortslutning någonstans där bak, men tycker inte det ska ge dom symptomen du har...

Hastighetsmätaren brukar dock kunna fungera även om vänster fram är kass, dock med mindre precision. Fast ger givaren fel värden men inom toleransen så kan ju hastighetsmätaren visa lite hur den vill.

Ett test du kan göra, som jag dock tvivlar på kommer göra någon skillnad, är att koppla ur t ex vänster fram givare och se om den beter sig annorlunda, sen göra samma sak med höger fram.
av falconair
Ursäkta uppehållet, men det kom lite saker emellan.

Igår testade jag som Lucif3r föreslog; att koppla ur vänster resp höger abs sensor fram.

Med höger framsensor bortkopplad: hasighetsmätaren rör sig normalt och så småningom tänds bromsvarningslampa
Med vänster framsensor bortkopplad : hastighetsmätaren rycker minimalt i låga hastigheter och faller helt ner i hastigheter över 30 km/h + bromsvarningslampa och motorlampa

Kan det vara avståndet mellan kuggkrans/höger sensor som är galet? Någon som vet korrekt avstånd?
Kan ringen sitta snett och ge detta fel? Krans och sensor nybytta (garanterar iofs inte att det funkar)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Bromsvarningslampa eller ABS-lampa? 2 olika saker. Bromsvarningslampa är något man aldrig vill se :)

Baserat på testet så bör felet ligga på högersidan. Sitter kransen snett så får du fel värden. Det är riktigt noga med att allt sitter rakt, är rengjort och att sensorn sitter rakt och helt nere. Gör man inte rent fästet för sensorn ordentligt är det lätt att den hamnar någon millimeter för högt upp, och då läser den inte som den ska.
av falconair
Abs lampan lyser ju när den ena sensorn är bortkopplad, men jag får också bromsvarningslampa som ser ut så här : (!)
Bromsar funkar dock bra (utom abs
då).
Ska kolla över allt på högerhjulet.
Ingen som vet avståndet mellan krans och sensor?

Hej! Har tagit bort hastighetsmätaren på[…]

Navigeringen bör ju ingå i digitala tj&[…]

En dämpare låter grymt när den &[…]

Vänster bakfälg blir varm

Oken rör sig bara en bråkdels millimete[…]