- sön 11 aug 2013, 17:25
#777953
Hej!
Har slängt på billiga ful-coils från TA Technix och kan bara konstatera vilken j#vla skit det är.
Först och främst medföljer ingen monteringsanvisning. Efter lite sökande på nätet framgår det att det behövs en bricka som inte medföljer i satsen. Oklart exakt vilka delar som skall användas från original fjäderben med som t.ex. helikoptermuttern.
Efter att jag ändå fått dit grejerna bra så var det dags att justera in höjden med verktyget som hängde med. Efter några varvs justerande för att hitta rätt höjd börjar både verktyget och ringarna man snurrar på bli nötta på kanterna och man undrar hur länge aluminiumgängorna kommer löpa fint när det kommer lite smuts och vatten på vid körning, för att inte prata om ifall man skulle köra bilen på vintern... Blev iallafall nöjd med höjden på bilen till slut.
Efter detta var det dags att provköra. Åker några hundra meter på vanlig väg och kontaterar att det inte var sådär svinhårt som folk brukar säga att det blir med billiga coilovers. Kör sedan över en något större ojämnhet i asfalten (en sådan som endast är kännbar i vanliga fall) och det slår till ordentligt i vänster fram. Efter lite mer körning på VANLIG väg märker jag att detta är på höger sida också.
Hem och river ner fjäderbenen igen, dubbelkollar allt. Provar med en extra bricka uppe vid muttern för att eliminera ev glapp där. Samma resultat. Sen ber jag kompisen gunga bilen med allt vad han på plats på marken medan jag tittar på fjädern genom en smal springa mellan däck och skärm och ser att fjädern bottnar samtidigt som det naturligtvis stöter till. Där har vi problemet.
Man får vad man betalar för.
Edit: Bak är det vanlig sänkfjäder och stötdämpare av deras fabrikat som medföljer och detta fungerar utan anmärkning.
MVH Christian
Har slängt på billiga ful-coils från TA Technix och kan bara konstatera vilken j#vla skit det är.
Först och främst medföljer ingen monteringsanvisning. Efter lite sökande på nätet framgår det att det behövs en bricka som inte medföljer i satsen. Oklart exakt vilka delar som skall användas från original fjäderben med som t.ex. helikoptermuttern.
Efter att jag ändå fått dit grejerna bra så var det dags att justera in höjden med verktyget som hängde med. Efter några varvs justerande för att hitta rätt höjd börjar både verktyget och ringarna man snurrar på bli nötta på kanterna och man undrar hur länge aluminiumgängorna kommer löpa fint när det kommer lite smuts och vatten på vid körning, för att inte prata om ifall man skulle köra bilen på vintern... Blev iallafall nöjd med höjden på bilen till slut.
Efter detta var det dags att provköra. Åker några hundra meter på vanlig väg och kontaterar att det inte var sådär svinhårt som folk brukar säga att det blir med billiga coilovers. Kör sedan över en något större ojämnhet i asfalten (en sådan som endast är kännbar i vanliga fall) och det slår till ordentligt i vänster fram. Efter lite mer körning på VANLIG väg märker jag att detta är på höger sida också.
Hem och river ner fjäderbenen igen, dubbelkollar allt. Provar med en extra bricka uppe vid muttern för att eliminera ev glapp där. Samma resultat. Sen ber jag kompisen gunga bilen med allt vad han på plats på marken medan jag tittar på fjädern genom en smal springa mellan däck och skärm och ser att fjädern bottnar samtidigt som det naturligtvis stöter till. Där har vi problemet.
Man får vad man betalar för.
Edit: Bak är det vanlig sänkfjäder och stötdämpare av deras fabrikat som medföljer och detta fungerar utan anmärkning.
MVH Christian