Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Det gäller en V70 -99 2.5T.

Hade tidigare läckage i den undre presskopplingen på tryckröret till styrservon. Det läckte om kopplingen när man belastade servot mycket, som när man svängde vid låga hastigheter etc. Även fast det var läckage så funkade servot som vanligt och var tyst men jag fick fylla på olja varannan eller var tredje dag, körde kanske så i en vecka. Demonterade sedan röret och lämnade det till en firma som jobbar på hydraulik som bytte gummislangen och gjorde nya presskopplingar. Nu är systemet tätt, men problemet som uppstår nu är att det låter om servot när det belastas. Det är ett gnällande/vinande ljud, samma som brukar uppkomma om nivån på servooljan är låg.

Jag har luftat servot genom att svänga fram och tillbaka tjugotals gånger dels med hjulen uppe i luften och på marken men utan att det blivit bättre. Det är även trögare att vrida på ratten nu är förut. Det måste ju ha med rörbytet att göra på något sätt i och med att servot gick lätt och tyst innan reparationen. Det skummar ingenting om vätskan i behållaren. Slangen på sugsidan (den från reservoaren) ser väl kanske inte jättepigg ut men det var ju som sagt tyst innan. Vet inte riktigt hur jag ska fortsätta felsökningen utan att byta massa delar på måfå. Någon som har tips?

Mvh
Markus
Min gamla 945a gjorde samma sak efter rörbyte på kuggstången men efter en dags körning
slutade den låta :) Den dummade sig även efter besök i bilprovningens skakningar på framvagnen :lol:

MVH/Roger
lilleman skrev:Min gamla 945a gjorde samma sak efter rörbyte på kuggstången men efter en dags körning
slutade den låta :) Den dummade sig även efter besök i bilprovningens skakningar på framvagnen :lol:

MVH/Roger

Det där är ett klassiskt 'fel' på 7/900-serien. Min gamla var extrem med det. Stod man still och vred hjulen nästan fullt så studsade nästan hjulen :lol:
Det blev alltid efter besök hos SBP/Verkstad, och det gav med sig efter några veckor i normala fall. Men det var aldrig helt 100% bra.

Iaf, mig veterligen lider inte 85x70 av detta problem (inte min V70 iaf), så jag gissar på att det är något annat. Och eftersom ljudet uppstod efter rörbytet är ju röret lite misstänkt.
Kan dom ha gjort det i lite fel diameter (anslutningarna kan vara rätt för det)?
B230fk saknar kraft

Den verkar vilja fortsätta på två[…]

postade fel här ska det vara. Vad jag vet s&[…]

Byte krossad framruta 244 1975

Man får gratulera. 1. Varför byta en ru[…]

Hade absolut bytt, vet ju inte hur länge […]