- lör 01 sep 2012, 01:28
Jag har haft min bil i snart 5 år och jag kanske har lagt 5000kr per år i delar och sen gjort jobbet själv, men då fungerar varenda del på bilen också :)
stew skrev: Hmm. Den bil jag tittar på har rullat 25' mil och senaste besiktning som gjordes i dec, där fanns det bra att veta "fjäderben fram rostiga". Det var inte åtgärdat men hade fått ny katalysator, startmotor mm. Låter som om den kanske inte är i så bra skick. Tänker mest på att om dessa delar byts tidigare än normalt för en 25' mila bil kanske spjället ger upp vilken sekund som helst. Eller så är den i superskick för sin ålder pga nya delarna. Suck.Det enda man kan göra är ju princip att titta över bilen noga och provköra den ordentligt. Kolla så att det inte klonkar, knäpper, vibrerar etc samt kolla så att all el fungerar. Går motorn bra med jämn tomgång utan att rycka etc så bör ju spjället vara OK. Det brukar ju bli sämre långsamt under en tid innan det blir så pass att man måste byta det. Min bil har t.ex. orginalspjäll med den ursprungliga mjukvaran och det fungerar fint efter 27000 mil. Jag hade ett problem för två år sedan med att tomgången dippade vid start av motorn när man hade AC på och det berodde på att det var en beläggning av smuts bakom throtteln i spjället. Efter rengöring av det så försvann problemet.
Jag har haft min bil i snart 5 år och jag kanske har lagt 5000kr per år i delar och sen gjort jobbet själv, men då fungerar varenda del på bilen också :)
V70 2.5T -1999
S60 2.5T -2005
S60 2.5T -2005
- By sicnarf