- fre 22 okt 2010, 23:26
Hej!
Har precis köpt min andra bil i livet. Det blev en 850 igen, denna gång med Automat. Det är en 96:a med 26000 mil på mätaren, pedantskött. Har alltid gått och trånat efter en Automatare och när en kompis sålde sin så slog jag till, kanske lite för fort. Efter att ha läst tråd efter tråd om Automatlådor som "rasat" så börjar jag undra om inte det hade varit en bättre idé att behålla min gamla -93:a med 32000 mil på mätaren. Därför känner jag att jag behöver svar på endel frågor för att stilla sinnet lite.
1. Vad finns det för symptom innan den rasar?
2. Jag läste att oljan skulle vara klarröd men på min är den mer brun-röd, är det någon fara?
3. Vad jag förstått ska inte oljan lukta bränt, men den ska inte heller vara luktfri, eller?
4. Stämmer det är 96:ans automatlåda var bättre än föregångarna och i så fall varför?
Ursäkta om det är klumpigt formulerat men det är mitt första inlägg.
Måste också tacka för ett suveränt forum med mycket nyttig kunskap!
/MVH Stefan
Har precis köpt min andra bil i livet. Det blev en 850 igen, denna gång med Automat. Det är en 96:a med 26000 mil på mätaren, pedantskött. Har alltid gått och trånat efter en Automatare och när en kompis sålde sin så slog jag till, kanske lite för fort. Efter att ha läst tråd efter tråd om Automatlådor som "rasat" så börjar jag undra om inte det hade varit en bättre idé att behålla min gamla -93:a med 32000 mil på mätaren. Därför känner jag att jag behöver svar på endel frågor för att stilla sinnet lite.
1. Vad finns det för symptom innan den rasar?
2. Jag läste att oljan skulle vara klarröd men på min är den mer brun-röd, är det någon fara?
3. Vad jag förstått ska inte oljan lukta bränt, men den ska inte heller vara luktfri, eller?
4. Stämmer det är 96:ans automatlåda var bättre än föregångarna och i så fall varför?
Ursäkta om det är klumpigt formulerat men det är mitt första inlägg.
Måste också tacka för ett suveränt forum med mycket nyttig kunskap!
/MVH Stefan
Det är aldrig försent att ändra på en dålig vana, därför väntar jag ett tag till!
Kör:
Privat: Volvo V70 2,5T business Automat -04
Jobbet: Ford Focus 1,8 Flexifuel Manuell -11
Tidigare:
850 2,5 SE Automat -96, Volvo 850 GLE Manuell - 93
Kör:
Privat: Volvo V70 2,5T business Automat -04
Jobbet: Ford Focus 1,8 Flexifuel Manuell -11
Tidigare:
850 2,5 SE Automat -96, Volvo 850 GLE Manuell - 93
- By MatjesillV70