Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Wärniss
Hej! Jag är lite intresserad av att köpa en 850 T5(r) AWD eller en T5 AWD S\V70.
Hur bra är dom? hur är drivningen fördelad också vidare?
Håller dom bra? hur mycket efekt pallar drivlinan med?

Mvh Erik
av bytoken
awd finns inte på t5, awd finns bara med lågtrycksturbo ca 193hk och på s/v70 R ca 220hk - ca 260hk.
Användarvisningsbild
av ketto
95% drivning fram och 5% bak!
I överlag så funkar de ganska bra,sköter sitt jobb när de VÄL kopplas in vilket kan ta lite tid för de är ju viscokoppling! Inte världens snabbaste system direkt! Annars är de en stabil bil,väger lite mer, 100 kg vilket blir lite mer i bensinförbrukning!
Stödlagret har tydligen en tendens att gå sönder,samma me främre knutkorset, har varit snack om hitan och ditan om att man inte kan byta "knutkorset" där fram utan man måste köpa en ny kardan komplett för 10000 kr,men vissa säger att de går att byta "knutkorset",ja vet inte själv,har inte drabbats av denna operation ännu! Så de återstår att se!

Italienimport TROR ja har 225 hk i sina AWD,annars är de sedvanliga 193 hk,vilket duger gott och väl! Systemet tillåter inte att fyrhjulsbörna på torr asfalt,va ja har läst mig till! Då är de gonatt!
Ur trimsynpunkt ska de nog tåla 250 hk. V70 R AWD har samma drivning men en annan utväxling på bakaxeln!

Annars är de gamla vanliga man kollar på en bil! Oljeläckage mellan motor/låda bla....

Hittade lite info på nätet om AWD,2 st från detta forum,intressant läsning iaf!

http://850r.dk/tpc/awd%20volvo%20850.pdf
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 70107.html
http://www.automotorsport.se/biltester/ ... 60605.html
av Wärniss
Okej! tackar så mycket för svaren! Det känns ju nästan som det är lika dant med FWD. 5% är ju inte överdrivet mycket..

Jag får kolla runt lite mer på nätet och se om jag hittar något intressant. Själv skulle jag villja ha en med bahjulsdrift, men dom växer ju inte på träd :roll:
hehe

Mvh Erik
av PJ
Jag funderade på att köpa en XC 70 -99 (samma system som i AWD tror jag) och pratade då lite med en kille som säljer begagnade bilar. Hans råd var att om jag vill ha fyrhjulsdrift i en Volvo så skulle jag satsa på en med Haldex tekniken, med viskoskopplingen fick man enligt han en ökad risk för dyra reparationer och ändå ingen riktig väl fungerande fyrhjulsdrift. Haldex = 02 lite mycket pengar för mig, varpå han rekommenderad att köpa en framhjulsdriven med antispin istället om jag nu ville ha en V70. Vet inte hur mycket det ligger i detta men det var vad jag fick höra
Användarvisningsbild
av ketto
ja,Haldex är ju bättre helt klart!
av tkaren
Jag är mycket nöjd med min fyrhjulsdrift på min V70XC -00.
Okej ! nya haldex systemet ÄR bättre men jag tycker att viskokopplingen fungerar, även om den inte är optimal.

T
Användarvisningsbild
av ketto
tkaren skrev:Jag är mycket nöjd med min fyrhjulsdrift på min V70XC -00.
Okej ! nya haldex systemet ÄR bättre men jag tycker att viskokopplingen fungerar, även om den inte är optimal.

T
Håller me dig!
av Frigge
Det finns otroligt många som tycker Visco 4Wd:n fungerar alldeles utmärkt, den är hur som helst en enorm skillnad mot FWD. Enda gången Viscon tar skada är när man sätter på fel däck fram o bak,jag har inte ens varit med om att en visco blivit dålig av ngt annat. Personligen skulle jag inte ha ett dugg emot Visco.

/Fredrik

Haha, nej. Han kanske tror motorn går s&ou[…]

Hur tar jag ut felkoder på en 96a?

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]