Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Tjejen köpte just en 855T, har haft den i två veckor o har haft inne den på felsökning men de hittade inget allvarligt, dock prövade de inte diagnostiken, men det gjorde jag själv och lämnade sedan in dessa uppgifter för prisförslag som jag sen fick och det var inga allvarliga fel direkt.

Men de var följande:
A3 3-1-3
A7 1-2-2 och 1-3-2
B1 4-1-4
B2 1-2-2
B6 inget utslag men det sitter en kabel i den.

Nu till problemet, häromdagen när hon hade kört ca 2km så hörde hon en duns underbaksätet och när hon strax efter parkerade då luktade bilen "gödsel". Bilen stod där sen i en timme sen åkte hon ca 200m sen kom en duns till under baksätet, sen åkte hon ca 1km och parkerade bilen i ca 15min då reagerade hon inte på doften för hon trodde det luktade gödsel i stan. Sedan åkte hon ca 500m och stannade hon i en korsning och när hon sedan skulle iväg igen dog bilen och startade inte mer. Hon körde iväg med från korsningen på startmotorn och in på närmsta parkeringsplats.

Sen anlände jag.

När jag tittade på bilen så märkte jag att om man körde mycket på startmotorn så tänder han i bland o gasar jag samtidigt så startar han men sen är det svårt att få varvet att öka, men när den väl börjar ladda så går det köra med den, men man måste köra med ladd hela tiden, kopplar man dör bilen.

Luktade även en väldigt suspekt doft när man hade haft igång bilen ett tag då på högre varv, vet inte vad jag ska beskriva det som men typ den doft frisörer har på sina hårfärgningsprodukter.

Går att köra korta sträckor med bilen när den är kall, men den är väldigt orkeslös och det rinner en hel del vatten ur avgasröret då.

Har kollat på många forum o hört med mycket folk, ingen verkar veta vad felet är, men jag har fått massa förslag, radar upp dom här:

Glapp minus pol - Kontrollerat
Kass katalysator - Monterat dit en ny
Dålig vattentempgivare - Den har jag bytt
Bränslefilter - Har prövat utan
Bränslepumpen - Har prövat med att montera en pump i stället för filtret och med extern strömkälla
LMM - Har prövat dra ur sladden och då går bilen sämre, men visst kan det fortfarande vara fel på den
Tändspole - Prövade med en från 240, gjorde ingen skillnad
Läckage i rör eller slangar - Har kollat men inte sätt något, dock inte prövat med start gas
Bränslerelä - Har endast haft bort det och kollat efter oxid
Skev/sprucken topp/trasig toppackning - Finns inget vatten i oljan eller kompression i expansionskärlet
Skit i tanken - Ej kontrollerat
Lambdasonden - Ej kontrollerat
Rotor - Ej kontrollerat
Fördelarlock - Ej kontrollerat
Tändkablar - Ej kontrollerat
Tändmodul - Ej kontrollerat
Kuggad kamrem - Ej kontrollerat
Styrboxen - Ej kontrollerat
Kamaxelgivare - Ej kontrollerat
Antennring - Ej kontrollerat
Dåligt oljetryck - Ej kontrollerat men lampan lyser inte.

Så finns det någon här som känner igen felet så jag slipper leta ihjäl mig eller bli pank på nya delar?
Senast redigerad av 1 sabelström, redigerad totalt 0 gånger.
Problemet löst!

Kan inte svara på om det var en eller flera saker som gjorde att det blev bättre.

Var ju en felkod på vattentempgivaren och den bytte jag.

Bytte katt för det var massa lösa delar i den.

Bytte alla vakumslangar för dom var mösiga.

Men det som gjorde mest skillnad var ROTOR och FÖRDELARLOCK, har aldrig sätt ett så oxiderat fördelarlock, var ca 2mm stenhård oxid på varje kontaktyta, och under oxiden brända urgröpninga och rotorn hade oxå oxid och djupa brännmärken.

Bytte även tändstiften för dom såg inte så roliga ut, dock var dom bytta för ca 200mil sen, men de tog nog mycket stryk nu i slutet.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]