Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kimmer
Min aircon kompressor har tyvärr avleds :( Bilen er en V70 tdi från 1999 med ECC. Mekanikern kan inte simse bort problemet, så nu är jakten gått in på en ny kompressor :???: Har fått ett erbjudande utan montering på 4.800 sv.kronor (konverterat) för ett etablerat märke. Men tänkte på om någon känner till denna kompressor http://www.vparts.se/sv/artiklar/ac-kom ... 0-v70.html .
Venlig hilsen
Kim, Danmark
Senast redigerad av 1 kimmer, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av kimmer
~Kalle~ skrev:http://www.skruvat.se tar ungrär samma pris, men då har du 10% jagrullar rabatt :wink:
Tyvärr skickar skruvet.se inte till Danmark. Men vet du eller andra, om vparts eller skruvets kompressorer är bra eller om jag ska lämna tanken att köpa kompressor från dem.

Hur mycket kostar en ny kompressor inklusive installation hos Volvo i Sverige, Kanske det lönar sig att köra över bron :???:
Venlig hilsen
Kim....Nu med både et avliden dansk fotboll landslag och en aircon kompressor .. ??:-/
av OMartini
På 850 kan man göra på detta viset:

Om det är så att det är kopplingen som har för stort spel så kan du fixa det för 50:- igenom att göra ett "fulfix". Allt som behövs är 2 brickor, lite superlim och en metallsåg. Och gärna något att slipa till brickorna med. (+ lite tålamod)

Om man ligger under bilen och trycker på kopplingen från utsidan så kan man se att den fjädrar tillbaka in mot kompressorn. Om man stoppar in en liten "kil" där kopplingsplattan fjädrar kan man på så vis minska glappet på kopplingen utan att ta bort något schims.

Denna bilden förklarar hur en annan person gjorde.
Bild

Du sågar alltså av de 2 brickorna på mitten och slipar till dem för att passa efter ditt glapp. (släng 1 av delarna) Trycker dit alla 3 och kollar spelet. Sedan när du är nöjd tar du bort dem och trycker dit en klick superlim på dem och sätter tillbaka dem.

Detta är som sagt en "fulfix" och det finns ju inga garantier på hur länge det funkar eller om det skadar kompressorn på något sätt. (Obalans mm).
Men ska du ändå köpa en ny kompressor kan det ju vara värt att testa?
Hej Omartini
Jag kunde inte hitta ut din av dit trick, men som du skrev, finns ingen garanti hur länge det skulle hjälpa!

Jag fick ett verkstad til att ersätta kompressorn och torrt filter. Dessförinnan försökte mekanikern att shimse koppling men kunde inte.....tyvärr :( Pris i Danmark 7100,00 dk/kr, men nu finns det is kallt igen i bilen och vi är redo för sommarsemestern till Österrike nästa vecka :D
kimmer

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]