Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#425717
Hej.

Är det någon som kan svara på ovan/detta?

Hur man än söker på nätet så är den efterfrågade infon inte så lätt att få tag på. Jag kan garantera att det är flera som undrar samma saker som mig, dock kanske folk inte vill verkar okunniga/dumma som jag! 8)

Ska man fylla på Glykol när motorn är igång?
Ska man göra det etappvis - hur går det till?
Vad händer med Glykolen när motorn startas respektive stängs av?
Om Glykolen har sugits in i (?), stannar den där då även när man stänger av motorn pga ett upparbetat tryck eller kommer den att tryckas ut i expansionskärlet?
Är det kanske så att Glykolen inte alls sugs inåt utan att det ständig skall vara ett tryck ut mot expansionskärlet?
Kylarlocket skall ge ifrån sig ett litet pysande ljud som kan höras när man stänger av motorn, i de fall då det är övertryck? Ja eller nej?

Ser fram emot att bli utbildad!
#425732
Här kommer lite info

Till att börja med så är det normala förfarandet när man är osäker på hur mycket glykol (antifrysvätska) man har i sitt system att man t.ex. går in på en bensinmack och snällt undrar om dom kan kolla om du har tillräckligt med glykol eller inte. De flesta mackar kommer att hjälpa dig med detta utan avgift. Sen kan dom säkert tala om för dig hur mycket till du måste fylla på för att förhållandet skall bli 50/50 alltså hälften vatten hälften glykol. Om du behöver fylla på så får man bedöma om det finns utrymme för det man måste fylla på,finns inte det måste man tappa av lite kylarvätska så att glykolen ryms. Med motorn igång fyll på lite i taget så det blandar snabbare. Glykolen blandar sig snällt med vattnet och bildar en homogen vätska. När man vill rengöra sitt kylsystem (kom då ihåg att ställa kupevärmereglaget på full värme) och alltså byter all kylarvätska så förblandar man 50/50 glykol och vatten som man sen fyller på när systemet är renspolat. Hur mycket som ryms i din bils kylsystem kan man normalt läsa i sin bils instruktionsbok. Du kommer troligen inte att få i allt på en gång då det brukar bli lite luftfickor men då startar man upp bilen och trycker lite på kylarslangarna så brukar luften försvinna, kom ihåg att aldrig fylla upp över max-strecket på expansionskärlet. Det är normalt med lite övertryck i systemet, pysandet kommer från en ventil i locket som öppnar vid ett bestämt tryck.

Hoppas att detta hjälper dig.

Mvh GK
#425734
För att moton inte ska överhettas så har den ett kylsystem.
i motorn runt cylindrar & i kanaler i foppen så har man kylvätska. detta är ett slutet system, systemet har en vatten pump som cirkulerar vätskan. i systemet fins också en kylare, deta är systemet värmexäxlare o det är här värmen försvinner från vätskan.

Kylsystemet har ingen kontakt med motoroljan eller förbränningsrumet, uta äär som et radiatoreyetem i ett hus, det snurrar bara runt runt o förflytar värme från en plats till en annan.

vatten (alla matrial) expanderar när dom blir varma. En bilmotor kan var -30 grader på vintern när den är avstängd & en bit över 100 grader på sina ställen i motor, så kylvätskan ökar & minskar i volym. för att klara denna volym ändring så har systemet ett expantions kärl.

Expantionskärlet har ett Min & ett Max sträck, här i mallen ska vätskenivån vara, är det under min sträcket behöver du fylla på (behöver du fylla på mer än en gång på ett år, ska du leta efter lekage)

man fyllar på systemet med avstängd motor & det är viktigt att låta moton svalna en timme eller mer innan du öppnar expantionskörlet (en varm motor har bildat ett tryck i systemet som kan göra att det sprutar ut varm kylvätska & i värsta fall börjar motorn att kocka när trycket släps)

man kan köpa färdigblandad kylvätska, eller så köper man glykol & blandar med lika mäng vatten i ett kärl (vattenkanna), för att sedan hälla i bilens expantionskärl.

Glykolan förhindrar att din motor rostar eller korigerar, samt att den har en viss smörjande funktion. Men den viktigaste uppgivten är att den sänker fryspunkten på kylvätskan.

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]