Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bamseplåster
Farthållaren på min nyköpta 850 GLT -92 funkar inte. Jag har idag tagit itu med den för att få igång den. Pumpen kunde tvångsköras, vaccumklockan funkade. Men kopplingspedalgivaren läckte luft när jag blåste i slangen från motorrummet. Tog loss den drog ut den så långt det gick och satte tillbaka. Vid provkörning så rusar gasen så fort jag släpper kopplingen. Sedan en sak till elkontakterna till pedalgivarna kan sättas på "åt bägge hållen" om ni förstår vad jag menar. Ingen styrskena för att säkerställa rätt håll, konstigt tycker jag. Spelar det någon roll åt vilket håll dessa kontakter sitter ? Det finns en justerskruv bakom gaspedalen som hör till vaccumklockan, hur skall den ställas ?
av nypa00
Bamseplåster skrev: Farthållaren på min nyköpta 850 GLT -92 funkar inte. Jag har idag tagit itu med den för att få igång den. Pumpen kunde tvångsköras, vaccumklockan funkade. Men kopplingspedalgivaren läckte luft när jag blåste i slangen från motorrummet. Tog loss den drog ut den så långt det gick och satte tillbaka. Vid provkörning så rusar gasen så fort jag släpper kopplingen. Sedan en sak till elkontakterna till pedalgivarna kan sättas på "åt bägge hållen" om ni förstår vad jag menar. Ingen styrskena för att säkerställa rätt håll, konstigt tycker jag. Spelar det någon roll åt vilket håll dessa kontakter sitter ? Det finns en justerskruv bakom gaspedalen som hör till vaccumklockan, hur skall den ställas ?
När du tog monterade tillbaka pedalgivarna, tryckte du ner pedalerna när du satte dit givaren och släppte sen upp pedalen långsamt?
Jag har monterat 3st farthållare på familjens 854:or nu på kort tid och på alla 3 har jag bara kunnat sätta anslutningskontakten till pedalgivarna åt ett håll. Om det har nån påverkan om man sätter den åt fel håll vet jag inte...
Justerskruven bakom gaspedalen har en plastspår på skruven, den ska passa i pedalens urfrästa spår (lite svårt att förklara utan bild) kolla på gaspedalen med en ficklampa så ser du spåret i pedalen.

Pettsson skrev i en tråd (http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=39927) att man kan testa komponenterna till farthållaren, detta gör man genom denna lista,

För att testa så gör man följande, man ställer en bekant vid diagnosknappen, han/hon får notera koder.
Man ansluter testsladden i B2 och slår på tändningen.

UTTAG B2 FARTHÅLLARE
Kontrollfunktion 2
Tryck två gånger på knappen, varvid dioden börjar blinka.
Efter utförd handling skall svarskod ges.
omkopplaren från OFF till ON: 1-1-3
tryck ner bromspedalen: 1-1-3
tryck ner kopplingspedalen: 1-1-3
tryck in SET+: 1-3-1
tryck in SET-: 2-1-3
resume: 1-2-3
växelväljaren från N till D: 2-2-3 (om automat)
Med omkopplaren i läge OFF:
tryck ner bromspedalen: 1-3-2

Om allt är korrekt så ska systemet fungera.

Då kan du se om vad det är som krånglar i din bil, förutsatt att du inte har nån annan felkod i B2 sockeln.

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]