Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en Volvo 850 årsmodell -96 och på senare tid har den blivit svårare och svårare att få upp i fart, på grund av att motorn bara varvar och varvar när jag försöker gasa på, och det på samtliga växlar. Det är så illa att jag inte kan komma upp för vissa backar om jag inte har tillräckligt mycket fart. Vad kan det vara? Håller på att bli tokig!
Det låter som om kopplingslamellerna slirar (Instämmer alltså med föregående skribent). Och då återstår orsaken.

Antingen är lamellerna utslitna eller så kan du ha fått in olja i kopplingshuset genom motorns packbox mellan vevhus och kopplingshus. Har din bil dragit mer motorolja på sista tiden?

Om det är någon av ovanstående orsaker så är jobbet i stort sett detsamma för att åtgärda. Man måste in i kopplingshuset och byta lameller och då kan man byta packboxen samtidigt.

Mvh GK
Antar att det är manuell?!!.

Kopplingen låter rejält misstänkt!.
Har du kört med den slirande länge kan du ev åka på ett svänghjulsbyte också..
Det är arbetet som är dyrt, jag föreslår att du åker till några olika verkstäder och ber om kostnadsförslag.

Mvh GK
Du kan ju fråga pris på andra verkstäder också men tänk hela tiden som så. Verkar dom kunna sina saker och kan jag komma och klaga efteråt om jobbet inte blev bra, vid ett svartjobb kan det ju vara lite svårt om dom är av den ullen. Om priset du får verkar lite för bra så skulle åtminstone jag dra öronen åt mig.

Mvh GK

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&a[…]

B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]