Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ducato
Okej, då får jag komma med svaret.
På bromspedalen sitter 2 kontakter, varav en är i kombination med bromsljuset. Den andra är i kombination med vakuumslangen. Kontakten på den sistnämnda skall ge ström till vakuummotorn när man trycker på ACC knappen på armen vid ratten.
Denna kontakt, var av okänd orsak så att bromspedalen inte tryckte den in tillräckligt så att kontakterna slutade. Det saknades ca. 2-3 mm. Nu finns det inga justeringar på detta, så hur det kan komma sig att detta har ändrat sig kan jag inte svara på. Jag fick bygga på armen som skjuter ut ned mot bromspedalen med ca. 4-5 mm för att säkra att den blev intryckt och upprättade kontakt.

Men nu kan jag säga att jag kan farthållaren på Volvo ned till minsta detalj!
av *pettson*
Ducato skrev:Okej, då får jag komma med svaret.
På bromspedalen sitter 2 kontakter, varav en är i kombination med bromsljuset. Den andra är i kombination med vakuumslangen. Kontakten på den sistnämnda skall ge ström till vakuummotorn när man trycker på ACC knappen på armen vid ratten.
Denna kontakt, var av okänd orsak så att bromspedalen inte tryckte den in tillräckligt så att kontakterna slutade. Det saknades ca. 2-3 mm. Nu finns det inga justeringar på detta, så hur det kan komma sig att detta har ändrat sig kan jag inte svara på. Jag fick bygga på armen som skjuter ut ned mot bromspedalen med ca. 4-5 mm för att säkra att den blev intryckt och upprättade kontakt.

Men nu kan jag säga att jag kan farthållaren på Volvo ned till minsta detalj!
Kalasbra att du kan detta nu. För vi andra vi drar ut kontaktpinnen ur brytaren utåt tills den går emot pedalen då man dragit upp pedalen lite. Sen släpper man pedalen och då justerar pinnen in sin längd. Så justering finns... ;-//
av Ducato
Då har du inte läst mitt inlägg.
Jag skrev det var 2 - två- brytare där, varav den det gäller släppet in luft i gummibälgen när du trampar på bromspedalen + bryter strömmen till vakuum motoren.
Stick huvudet under instrumentbrädan en gång till kanske?
av *pettson*
Ducato skrev:Då har du inte läst mitt inlägg.
Jag skrev det var 2 - två- brytare där, varav den det gäller släppet in luft i gummibälgen när du trampar på bromspedalen + bryter strömmen till vakuum motoren.
Stick huvudet under instrumentbrädan en gång till kanske?
Vad har jag missat? Du har två separata brytare med 4 funktioner. En går till bromsljuset samt sköter jord till styrdonet och en går till din farthållare, den som hör till farthållaren har dubbelfunktion, både elektriskt (plus) och pneumatiskt.. Såvida du nu inte har nåt speciellt under din instrumentbräda?
Den som går till bromsljuset är antingen självjusterande (sent utförande) (samma justering som brytaren till farthållaren, alltså att dra ut pinnen) eller justerbar som tidigt utförande, genom att gänga den. Den som går till farthållaren är återigen av den sorten som är justerbar genom att dra ut pinnen utåt så den längdar sej får kontakt.
Byte krossad framruta 244 1975

Tack för utförligt svar! Att limma prydn[…]

Visa din semesterbil(d)

När det inte är någon semester inp[…]

Jag handlar mest på www.trodo.se numera. D&a[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&[…]