Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Biltemas tändkablar har sämre isolering än orginal kablarna ,där av priset ,det blir lättare överslag!Prova att häll lite spridar rengörnings medel i tanken det brukar göra susen, köp på OK dom har ett jätte bra medel där(en stor flaska med smal hals på):
Mvh Robert
Jasså? Hur kan man märka ett överslag tro? Jo har testat det. Bilen blev lite mysigare men ryckningarna är där fortfarande. Tror jag allt får gå ut å ta kort på rotor och fördelare och höra med er om ni tror det är dags att byta
Har inte Pettsson talat något om spjällhusgivare? Jag har exakt samma ryckningar och har bytt tändstift, tändledningar, fördelare/rotor (Volvo original), gjort rent spjällhuset. Ryckningarna är kvar. Funderar på spjällhusgivaren. Någon som bytt?
850 2,5S-96 (10V)
Har också samma problem fast jag har en 855 t5 -96 och detta ryckiga kommer bara när jag har kört bilen riktigt varm och sen ställer ner den en kort stund och sen börjar köra igen... jag har en liten slangkrök(som går till vevhus-nånting? Kmr inte ihåg vad det var:P) som är trasig och suger in luft men jag har köpt ny och ska byta den snarast möjligast så får vi se om det blir nån skillnad.
Nu har jag hittat felet. Jag tog upp fördelarlocket och kände på rotorn. En mycket underlig oljelik hinna låg på denne och gav ut mycket knasiga värden vid mätning. Värt att notera att rotorn såg fin ut

En sväng över till biltema för en ny rotor var lösningen =)
Jag tänkte också byta rotor och samtidigt fördelarlock, men hittar inte på biltemas hemsida :oops:
Nån som råkar ha artikelnummer liggandes? Har en bit till biltema och jag blir lätt osäker på vad jag ska ha, tack på förhand! 854 Glt -97
Ryckig gång.
På min 850-96 hade tändstiftgnistan p.g.a slarviga reparatörer bränt hål i två av tändkablarnas isoleringsplast. Alla (3st) (en av de Volvoverkstad) reperatörer har missat det under 3 år. Jag upptäckte det själv och testade att sätta eltejp över och det funkade. Har nu bytt tändkablarna och bilen har inte gått så bra som den gör nu på väldigt länge. Inga ryckningar längre här inte.
Måste kännas bra nu efter så länge? Har fått lite småryckig gång vid kallstarter, typ dom första minuterna. Gamla bilar ska väl inte gå helt perfekt men byter ändå fördelarlock och rotor imorn, sen tändstift efter midsommar. Vet inte om lock/rotor någonsin bytts och tändstiften räknar jag med 4500-mils-intervaller, är det för ofta?
Tyvärr så har ryckigheten återkommit, dock så händer det nu bara när jag håller en konstant gasposition, såfort jag accelererar eller ligger på ett högre varvtal <2000 rpm.
Kan detta vara ett tecken på att det är dags att fräscha upp tomgångsmotorn och hur göres detta på bästa sätt?
B230fk saknar kraft

Normalt ligger väl bränsletrycket p&arin[…]

Märkligt med dubbla mikrobrytare änd&ari[…]

Jag som precis vägde mellan att beställa[…]

Viljan finns helt säkert, men alla som knattr[…]