Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RIPMJ
Körde ändå, tog en kort sväng och kollade om de läckte något, de enda som droppade var kondensvattnet, körde väldigt lugnt hem och kunde inte se att de läckte något. Stod väldigt olämpligt och har rätt feta fälgar som säkerligen någon vill ha på natten...
av RIPMJ
Var och bytte till rätt packning eller "green gasket" som de kallar den. Tror inte detta spelar någon roll, men den är lite för lång åt de ena hållet alltså den sticker ut en bit. Skruvhålen och själva hålet passar ju, fast den är lite lång på ena sidan...
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Till råga på allt hade jag glömt att lägga i handbromsen så bilen rullade så att både pallbock och domkraft stod helt snett (änglavakt?), hoppas bara att inte nånting är snett under bilen nu. Ställde pallbocken under den där muttern alla rekommenderar och den hamnade i bakkant på det fästet. Vart tom en fördjupning i asfalten av pallbocken...
När man lyfter en bil och sen pallar upp den ska INTE handbromsen eller växel vara i. När bilen står på plats kan man lägga i växel, handbroms eller klotsar bakom hjulen. Gjorde du så?
av RIPMJ
Höjde upp bilen med domkraft satte under pallbock, gick under bilen. Så gjorde jag då. Men jag brukar först dra i handbromsen sen ta upp bilen med domkraft om jag ska byta däck t.ex. Om jag ska ligga under bilen så gör jag samma sak fast har pallbockar och klossar bakom bakhjulen. Får jag fråga varför man inte ska ha i handbromsen eller växel i? Har dock automat så den stod ju i p-läget.
Användarvisningsbild
av ÄRRet
Svårt att förklara men testa att hissa upp bilen fram tex och se vad som händer. Bilen kommer att följa med framåt. Sen kan du palla upp den och låsa bakhjulen på valfritt sätt. Gjorde aldrig så innan en jobbarkompis visade mig skillnaden. Skillnaden blir att både pallbockar och domkraft strävar bakåt om man inte låter bilen och hjulen följa med. Som sagt svårt att förklara...
Ett ex:
Testa att lyfta fjärren till tv´n eller liknande rakt uppåt och se vad som händer. Hade fjärrens "bakhjul" varit låsta hade du inte kunnat lyfta den rakt uppåt... Pettson hjälp...

Halllå Volvomän! Servopumpen på m[…]

Kanske passa på att byta filter och olja i h[…]

har också haft dålig bemötande fr[…]

Från en lekman: Går inte bromsar p&ar[…]