Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av js1
Inte överbrygga (kortsluta) men ett motstånd över den kontakten som går till reläspolen lurar elektroniken. Testa med 1kohm.
Styrelektroniken får plusmatning via reläspolen och drar reläet genom att jorda. Blir det avbrott i spolen försvinner plusmatningen och lambdalampan varnar. Med ett motstånd får du matningen tillbaka men skadar inget när elektroniken vill jorda. Byglar du bara får du också plusmatningen men när elektroniken vill jorda "reläet" blir det kortis och du skjuter med stor sannolikhet styrenheten.

Möjligen får du koppla ur batteriet en stund för att varningslampan ska nollställas.

(Jag brukar testa mitt relä ibland genom att dra ur kontakten och starta pumpen manuellt, då tänds varningslampan och jag får lyfta en batteripol för att nolla)
Användarvisningsbild
av js1
I det ena kontaktstycket (med de två grova kablarna) har du batteriplus på ena kabeln. Den andra kabeln matar pumpen när reläet drar.

I det andra kontaktstycket sitter en ensam klenare kabel. Det är den du ska mata med plus via ett motstånd.

Antagligen är din pump också paj om den inte gått på länge, den är rätt dyr, men kan du fixa motståndsbygglingen så lambdalampan släcks så får du igenom bilen på besiktningen i allafall.
Användarvisningsbild
av Lilja
Addekarlsson skrev:En bild säger mer än tusen ord, så slipper det spekuleras så mycket. :wink:
Torkfilter för ac brukar i alla fall vara silverfärgade. Så den tror jag inte det är.

Mvh/ Adde
Beror på om du har AC med expansionsventil eller strypventil. Två olika system som funkar ganska annorlunda.
av meckar Lasse
hej igen!mera information,tack ska du ha.jag har AC ,den med olika temp på sidorna,vet inte vad den kallas för.
Användarvisningsbild
av ketto
meckar Lasse skrev:hej igen!mera information,tack ska du ha.jag har AC ,den med olika temp på sidorna,vet inte vad den kallas för.
du har ECC, en som sköter allt själv!

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]