Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Har en 855 GLT 97. När jag drog upp oljestickan så rök det ur hålet. Men det finns ingen glägg på oljestickan. Är vevhusventilationen igensatt?
Användarvisningsbild
av js1
Arnold skrev:Jag vill minnas att någon för en tid sedan berättade i en tråd att han rengjort vevhusventilationen, men det rök ändå ur hålet.
Stämmer! och jag har för mig att Pettson också bekräftade att en "viss" rök/dimma tydligen kan uppstå även om vevhusventen är i ordning, speciellt om man kör många korta sträckor så man får kondens i vevhuset. Så man ska nog inte drabbas av panik om man kan skönja lite spår av dimma ur hålet.

Det var i den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... it=ballong
sidan 2
av Arnold
js1 skrev:
Arnold skrev:Jag vill minnas att någon för en tid sedan berättade i en tråd att han rengjort vevhusventilationen, men det rök ändå ur hålet.
Stämmer! och jag har för mig att Pettson också bekräftade att en "viss" rök/dimma tydligen kan uppstå även om vevhusventen är i ordning, speciellt om man kör många korta sträckor så man får kondens i vevhuset. Så man ska nog inte drabbas av panik om man kan skönja lite spår av dimma ur hålet.

Det var i den här tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... it=ballong
sidan 2
Tack för det.

Jodå Pettson säger att det inte går att komma ifrån lite kondensrök ur oljestickshålet på lite äldre bilar. Det är ju lungnande men samtidigt vet man inte om det bara är kondensrök. Han nämner ett trick som går ut på att ta ut stickan innan man startar bilen och om ventilation igensatt ska man få oljestänk som letar sej ut ur oljesticksröret om ventilationen är igensatt.

Bromsarna är en mjukvarudetalj fler tillverka[…]

Tack för tips Minnesfragmenten kommer sak[…]

Bokat service såhär en månad i f&[…]

Bränslet sjunker tillbaka till tanken efter 2[…]