Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har sökt en del på forumet om fläktmotorn, men känner ändå att jag
vill bolla lite kring detta.

Har en 855GLT-97 ECC där fläkten inte går alls sen ett par dar. Har kollat
de bägge säkringarna i motorrummet och de är hela.

Fläkten har kvittrat/gnisslat några månader, och nu funkar den inte alls.
Skruvade loss den och tycker att den är trög att snurra för hand.
Om den vore frisk så borde det gå lättare att snurra för hand eller? Dvs det
är troligen motorn som är kass?
Vågar man köpa en ny på skruvat.se? Eller är det motiverat att köpa original
för hutlösa 2500kr...?

När fläkten var bortkopplad mätte jag spänningen som ska gå till fläkten,
7V när tändingen är på, och 12V när tändningen är av... ska det vara så?

Plockade sedan även loss reglerdonet/resistorn och min kompis som är elektriker
mätte lite enkelt på den med "diodfunktion" och tyckte att den verkar frisk
vid en första anblick. Har denna enhet nån inbyggd funktion som skyddar den
ifall fläkten havererar på nåt olyckligt sätt...? Eller kan jag räkna med att den
också behöver bytas? Svårt att säga kanske?

Mvh.
12 volt med tändning av låter inte alls stabilt...

Motståndet har inget skydd. När det blir jobbigt att dra runt fläkten för att den har går tungt så jobbar motståndet hårdare och till slut så går det sönder. På min gamla 850 -92 utan ECC så slutade steg 1 - 3 fungera (= dött motstånd). Steg 4 fungerade hela tiden eftersom att man då skjutsade all ström till fläkten utan att passera motståndet så att säga. Jag körde länge med fläkten enbart på steg 4 men sedan så tackade ju den för sig och gick och dog. Bytte till en från skruvat. Fungerade utmärkt tills frugan krockade bilen.. :evil:

Fläkten går lite trögt även när den är ny men om den har kvittrat länge så råder jag dig till att byta innan du dödar motståndet.

Fläkten hos skruvat fungerar utmärkt! :)
Senast redigerad av 2 NiklasO, redigerad totalt 0 gång.
Fläkten har kvittrat/gnisslat några månader....är ju inte ett bra tecken...sen att snurra på fläkten..ja dom går rätt trögt även när dom är ok, frågan är då vad du menar med trögt...
Har du provat att köra den lösa fläkten med 12volt?
Hej!

Kompisen anslöt ett nätagg till fläkten hålld i handen men den ville inte gå igång oavsett
matning till den, enligt honom verkade den kortsluten på nåt sätt. Jag vet inte för jag kan inte sånt.

Har precis beställt en ny på skruvat.se... hoppas bara att motståndet/reglermodulen klarat sig.
Sen är det dumt med en 850 -97 för då behövs ju en odbII-läsare.
Okalettos skrev:
Sen är det dumt med en 850 -97 för då behövs ju en odbII-läsare.
Nja, ECC kan du läsa med en lysdiod och lite enkla instruktioner som du finner här på forumet om du söker lite.
Jag har en fläktmotor från skruvat i min 850 glt -97 aut.ecc, har fått den utbytt 3 gånger. Två gånger för att den väsnats för mycket å en gång för att den bara dog helt. Men nu har den funkat i säkert 6 månader *peppar peppar* . Men räkna med att den surrar lite mer än original.
Hej!

Hämtade den nya fläkten från skruvat.se idag. Men sicken sk*t... vet inte om detta exemplar är defekt,
eller om det "ska vara" så dålig kvalitet!?

Har skickat ett brev till skruvat.se där jag bl a skrev följande:

Vi kopplade alltså in kupéfläkten idag och startade sedan bilen för att testa att allt fungerade. Luftflödet är
det inget fel på, men följande är jag väldigt missnöjd med:
1(3): Fläktens motor väsnas sanslöst mycket, redan vid lågt luftflöde. Den nog bästa liknelsen är att den låter som en blandning mellan en grovdammsugare och en elektrisk borrmaskin. Det vill säga ganska vidrigt!
2(3): Fläkten måste vara väldigt dåligt balanserad, för redan vid lågt luftflöde så vibrerar/skakar det kraftigt i bilen. Bilens egna vibrationer slukas fullständigt av skakningarna från fläkten, som alltså fortplantar sig i hela bilen.
3(3): Vid ett av skruvhålen så har plasten en liten spricka, vilket gör att man inte vågar skruva in denna skruv riktigt tajt. Dock så känns det som om fläkten sitter väldigt stabilt ändå, dvs jag utesluter helt att punkt 2 kan bero på denna defekt.

Vill helst göra ett återköp och sen chansa på en beg från skroten istället. Låter det vettigt?
Spolning av automatlåda

Jag har spolat lådan två gånger […]

Volvo xc60 2012-

Ok

Bensinmotorerna med manuell låda är ju […]

Vissa bilar 2022 har sensus. Hade en Xc90 2022.5 m[…]