- lör 27 mar 2010, 21:22
#393540
Hej!
Har sökt en del på forumet om fläktmotorn, men känner ändå att jag
vill bolla lite kring detta.
Har en 855GLT-97 ECC där fläkten inte går alls sen ett par dar. Har kollat
de bägge säkringarna i motorrummet och de är hela.
Fläkten har kvittrat/gnisslat några månader, och nu funkar den inte alls.
Skruvade loss den och tycker att den är trög att snurra för hand.
Om den vore frisk så borde det gå lättare att snurra för hand eller? Dvs det
är troligen motorn som är kass?
Vågar man köpa en ny på skruvat.se? Eller är det motiverat att köpa original
för hutlösa 2500kr...?
När fläkten var bortkopplad mätte jag spänningen som ska gå till fläkten,
7V när tändingen är på, och 12V när tändningen är av... ska det vara så?
Plockade sedan även loss reglerdonet/resistorn och min kompis som är elektriker
mätte lite enkelt på den med "diodfunktion" och tyckte att den verkar frisk
vid en första anblick. Har denna enhet nån inbyggd funktion som skyddar den
ifall fläkten havererar på nåt olyckligt sätt...? Eller kan jag räkna med att den
också behöver bytas? Svårt att säga kanske?
Mvh.
Har sökt en del på forumet om fläktmotorn, men känner ändå att jag
vill bolla lite kring detta.
Har en 855GLT-97 ECC där fläkten inte går alls sen ett par dar. Har kollat
de bägge säkringarna i motorrummet och de är hela.
Fläkten har kvittrat/gnisslat några månader, och nu funkar den inte alls.
Skruvade loss den och tycker att den är trög att snurra för hand.
Om den vore frisk så borde det gå lättare att snurra för hand eller? Dvs det
är troligen motorn som är kass?
Vågar man köpa en ny på skruvat.se? Eller är det motiverat att köpa original
för hutlösa 2500kr...?
När fläkten var bortkopplad mätte jag spänningen som ska gå till fläkten,
7V när tändingen är på, och 12V när tändningen är av... ska det vara så?
Plockade sedan även loss reglerdonet/resistorn och min kompis som är elektriker
mätte lite enkelt på den med "diodfunktion" och tyckte att den verkar frisk
vid en första anblick. Har denna enhet nån inbyggd funktion som skyddar den
ifall fläkten havererar på nåt olyckligt sätt...? Eller kan jag räkna med att den
också behöver bytas? Svårt att säga kanske?
Mvh.
V50 1.8F MY08 Summum