Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu har jag bytt turbo för den var superkass men blev inte av med blåröken som jag trodde kom från turbon.(26000 mil)
Hittade att det kommer olja ifrån vevhusventilationen och lägger sig i turbon som maskinen suger i sig vid start på morgonen och då uppkommer slaget vid Lützen igen. DIMMIGT :( :(
Jag har inget filter/gnistskydd i plastburken till oljefällan på slangen till turbon om det nu skall vara något..
Något förslag på fel/åtgärd.
Någon???
Kör en 2,5T-99
Om det inte är gjort så är det dags att göra ren vevhusventilationen, och speciellt kanalen som ger in i blocket och ner i tråget. Att en viss del av oljan sugs med upp till turbon kan man inte komma runt. ett annat alternativ är ju att det är en mass olja i tryckrör / intercooler som följer med in iifall turbon läkte olja.
Jag har gjort rent vevhusvent. och det fanns ingen olja i intercoolern heller för den har jag haft ner och tittat i.
Hålet i blocket är öppet för där har jag rensat 2 ggr.Men skall där inte vara nåt filter på vevhusvent. nått alls??
Oljenivån i motorn är inte högre än knappt ovan min nivå för jag vet att den är känslig för om det är hög oljenivå.Fel oljesticka? Rött handtag. Vågar inte ha lägre nivå.
Jag har haft ner alla slangar till ventilationen och alla är ok.
Jag har ingen vevhuskomp om jag öppnar oljelocket, därför är jag förvånad över hur oljan tar sig dit.
All denna rök uppenbara sig pga. att jag gjorde rent vevventilationen. Funderar snart på att skaffa en annan maskin och renovera och stoppa i:(
Nu har snart hela semestern gått och inte en dag utan problem.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-