Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lilja
Krickan skrev:Lilja,

Säger inte att jag misstror dig, men kan inte se riktigt varför det skulle vara bra för en sak och dålig för en annan.
Dessutom kan jag inte se varför de skulle sälja sådant om det spricker så lätt.

Givetvis om de blir slitna att det kan bli större haverier på dem lättare, men om man byter med jämna mellanrum borde det väl eg. inte vara några problem. (Dvs. när de är mellan 1 och 2 mm slitna)
Nej visst, vill man ha "sportskivor" för att köra mjukt och lugnt så ser jag poängen :roll:

I vilket fall tänker jag inte sitta här och tjäbbla om detta, vill ni köpa biltemas korsborrade skivor så gör ni det. Jag gör inte det och jag är nöjd så.
Jag har iallafall uttryckt min åsikt och eftersom detta inte är något som går att bevisa på annat sätt än att någon provar det så finns det ingen mening att tjaffsa om det heller.
Så tack för mig!
Användarvisningsbild
av gundj
Det är ju inte möjligt att direkt påstå att borrade skivor spricker oftare än ohålade.
Största skillnaden är ju att det oftast monteras borrade skivor på en bil som det gasas och bromsas hej vilt med av någon fjunis utan koll.
Ska man jämföra hållbarhet måste ju alla parametrar vara lika, samma belägg, samma körcykel osv osv. När en sådna jämförelse finns, utförd av ett riktigt testlabb då ska jag överväga att tro på påståendet.
Beträffande hålade skivor på MC så vill jag nog hävda att huvudsakliga skälet är att vatten leds bort effektivare med hål eller slitsar och ger därmed bättre bromsverkan i regn.
Visst kyler det bättre oxå.
av *pettson*
Om du vill diskutera bromsar så ska vi göra det sakligt. Vad riktiga tävlingsbromsar har för likhet med orginalbromsar eller förstärkta diton förutom att dom blir varma och är runda vet jag inte. Har sysslat tillräckligt med racingbilar i dyrare klass för att åtminstone se dom enorma skillnaderna.
Dom senaste bromsarna jag monterade för racing var slitsade men inte hålborrade, beläggen började ta vid 320 grader och dom tog som bäst strax under 650 grader celsius, dom klarade sej naturligtvis med glans i temp där fjunisens nya *redstuff* är söndergrillade fullständigt. När bromsarna lyser som mest på bilen av hettan tog dom som bäst. Men å andra sidan kostade skivorna som består av en friktionsdel med nitat centrum i helt annat material (för att inte överföra värmen till hjullagren) drygt 21.000kronor för 4 skivor, och belägg och ok tillkommer naturligtvis.
Apropå frågan om varför standardbilar inte har detta från början? Enkelt, det är för dyrt och det innebär alldeles för korta service intervaller. Slitsar och hål förkortar bromsbeläggens slitagetid, tillverkaren vill INTE stå för att bilens belägg börjar att damma, för att beläggen har kortare livslängd osv. Slitsar och hål ger även oljud vid inbromsningen jämfört med utan, nåt som inte heller tillverkaren vill stå för. Det är upp till kunden att få såna saker monterade.
Om du nu fortfarande inte tror på hålborrat överhuvudtaget så levereras dom keramiska bromsarna till t.ex porsche och kolfiberskivorna till ferrari hålborrade orginal. Utan sprickproblem, men återigen, dom är KONSTRUERADE för detta från början. DET är det viktigaste..
Naturligtvis ska har jag bild på dom..

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av Lilja
Bild
Bild
Bild
Bild

Sen pettson du kan inte jämföra keramiska bromsar med stål.

Sen har vi lite bromsar på tävlingsbilar, dvs RIKTIGA tävlingsbilar.

Bild
Bild

Den senaste är från en F1 bil.
av Krickan
Lilja skrev:Nej visst, vill man ha "sportskivor" för att köra mjukt och lugnt så ser jag poängen :roll:
Tanken jag mer hade var:
Borde det inte vara bättre då, om man behöver panikbromsa, (vilket händer ofta i denna staden med massa cyklister) att ha ventilerade skivor.

Blir det inte mindre risk att de slår sig tex om man skulle ha en anliggande broms?

Jag bryr mig inte så mycket om att de kallas sportskivor, jag ser de mer som ventilerade skivor för kylning.
Användarvisningsbild
av Lilja
Krickan skrev:
Lilja skrev:Nej visst, vill man ha "sportskivor" för att köra mjukt och lugnt så ser jag poängen :roll:
Tanken jag mer hade var:
Borde det inte vara bättre då, om man behöver panikbromsa, (vilket händer ofta i denna staden med massa cyklister) att ha ventilerade skivor.

Blir det inte mindre risk att de slår sig tex om man skulle ha en anliggande broms?

Jag bryr mig inte så mycket om att de kallas sportskivor, jag ser de mer som ventilerade skivor för kylning.
Vill nog påstå, även fast jag vet att folk kommer svara emot, att du inte märker någon skillnad.
Enda anledningen att köpa hålborrade skivor på en vanlig personbil idag som jag ser det är att det ser snyggare ut.
av JockeGbg
Jag glider mest lugnt och stilla runt i min V70 och köpte Biltemas sportskivor fram endast för utseeendets skull. Men jag upplever ändå att det är lite mer bett i dem vid kraftiga inbromsningar men det kan lika gärna vara inbillning.

Bytte för övrigt allt vad gäller bromsar runtom. Skivor, ok och belägg, allt från Biltema. Sparade en rejäl slant mot att köpa original och tror inte för en sekund att original skulle vara bättre på något sätt.

Har kanske kört 500 mil nu sedan bytet och har inte haft några problem.
av *pettson*
Precis som jag påpekade så har inte riktiga bromsskivor nåt med hålborrade skivor för en orginalbil att göra. Skivorna du visade så vackert på bild är förmodligen i bättre skick än beläggen dom satt på. Dessa skivor har lyst så vackert så länge att det inte spelar nån som helst roll om dom var hålborrade eller inte. Sprickorna uppkommer nämligen precis mittemellan skiljeväggarna på insidan. Alltså mitt i ytan där hål eller slitsar sitter. Har man inga slitsar eller hål får man iallafall sprickor där.
Vad gäller F1 så är det inte tillåtet eller önskvärt med hålborrade skivor på dessa, slitsningar lär du inte se eftersom det kostar bromsbelägg. Belägg dom inte har tid att byta. 10% av downforcen hämtas faktiskt igenom skivans spiralform i kylningen (inutí skivan), så några hål lär inte man inte vilja ha. Fortfarande inget som har med sportbromsskivor att göra. Du får argumentera hela veckan om du vill, menar ser du inte skillnaden mellan behandligen av skivorna på le-mans och vad du kan göra med en standardbil så finns det inget att diskutera. Hålborrade skivor som behandlas inom sitt temperaturområde går inte sönder ett endaste dugg mera än icke borrade. Så enkelt är det. Felet uppkommer när skivorna, oavsett hål eller inte hamnar utanför sitt tempområde. DÅ spricker dom av att dom sakta kolar ur och för att dom hela tiden blir för varma (läs: överhettade) och kalla.
Här är en bild ifrån en standard ford pickup med sportbromskivor för en dyr peng.. Notera att dom är slitsade men att det inte är slitsarna som är problemet.. Felet är att dom är för små och helt överhettas vid normal körning. Bara för att dom fick en slitsning så kommer dom aldrig att bli kallare vid arbete när tillverkaren beräknade storleken på dom illa.
Det här felet uppstår ofta för dom som kör lite bana med standardbilar annars. Man slänger på andra belägg och skivorna går och dör istället ,av att skivan nu fått ett helt annat temperaturområde än skivan är gjord för.
Bild
Användarvisningsbild
av Fisch
Jag tror att sprickor uppkommer mycket på grund av temperaturvariationerna på skivan. Kraftiga inbromsningar gör att skivans temperatur ökar för att sedan kylas av vid kontinuerlig färd, detta går ju i en cykel hela tiden. Materialet utvidgas och krymper på grund av temperaturen och sprickor uppstår sannolikt närmast de svagare punkterna, vilket skulle kunna vara vid hålen på borrade skivor.

Detta gäller ju svenssonkvalitét för personbilar som ska färdas från A till B. Vid racing av olika slag är kvaliteten högre och därmed hållbarheten samt priset.
av *pettson*
Till och med utförandet på på våra vanlia tåg har hålborrade skivor på grund av sin konstruktion.Dessa har ingen som helst problematik, just precis som Fisch var inne på att tempen hålls under kontroll. Hålen som borras har inget med ventilationen att göra, inte heller slitsar, dessa är ENDAST till för att transportera bort gaser som uppstår mellan skivan och belägget. Med andra ord kan aldrig en hålborrad eller slitsad skiva (eller bägge och) göra så skivan blir svalare (som många tror). Felaktigt temperaturområde dödar skivor med sprickbildning hur man än gör. Det sker faktiskt (vid testning) varken tidigare eller senare med upptagna hål i testytan.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-