Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kopenga
#301408
hallo har idag tagit tag i mitt problem då min abs/tracs lampa har börjat lyst för ett tag sedan och har nu kommit på felet fick fram felkod 3-1-1 Sockel A3 V-givare Abs kortsluten.

antingen är det givaren som är paj eller kabelbrott någonstans . så min fråga är finns det något enkelt sätt att se om det är kabel brott elelr om man kan kolla om givaren är trasig. för det vore inte så kul att köpa en ny givare sedan är det bara ett simpelt kabelbrott för inget är ju gratis!.

tack på förhand mvh jocke
av Krickan
#301480
Tja, enkelt och enkelt. :)
Vad du kan göra för att se om det är ett kabelbrott är att ohm-mäta kablen från givaren till andra änden (styrbox eller var den nu tar vägen) beroende på längd kan du få en viss resistans, är det avbrott så får du oändlig resistans (inget utslag på mätaren).
För att göra det lite enklare kan man också sätta multimetern (om man anväder sig av det) på diodmätning, då de flesta har summer för detta, och då ska man höra en ton om man har kontakt mellan punkterna. Då slipper man iaf. ha mätaren synlig när man mäter.
Ang. att mäta sensorn har jag inget bra tips, då jag inte vet hur de är uppbyggda rent elektiskt. Men det finns det säkert någon annan som vet här. (Ohm mätning är det mest troliga alternativet, men vet inte vad du ska få för värde i så fall)
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]