Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av DayDreamer
Hm nu när jag kollar lite närmare på vad du har för värden på avgaserna så antyder ju dom att bilen går fett Hc = (kolväten)oförbränt bränsle, men eftersom att lambdavärdet ligger på 1 så skulle jag nästan tro att du har ett hål på avgassystemet någonstans då tjuvluft kommer in, för annars så borde du ha ett lågt lambdavärde. Kolla runt grenrör och skarvar så att det inte är något sot där omkring för då tyder det på läckage. Högt Hc värde kan även tyda på olja med i förbränningen.
av NilsO
Nej, går den fett på riktigt så får man mycket högre CO-värden. Värdena är helt normala för en motor som mår bra – utan fungerande katalysator.

En grov tumregel är att katalysatorn tar bort 90% av föroreningarna i form av kolväten och koloxid. Om den hade fungerat här, så hade man fått cirka 0.2 % CO och 15 ppm HC på tomgång, och väldigt nära 0 % CO på varv. Normala och godkända värden.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Hm, intressanta idéer här... Jag blir aldrig klok på avgasvärden och vad dom indikerar, förutom lambdan...

Så, om man har hög HC(80+), men alla andra värden är tämligen perfekta(lambda 1.0, co ~0.1 typ), inget avgasläckage osv, är det troligen kissen som börjar tacka för sig då?
För min egen kärra har lite problem med HC'n, bes. -15 blev den nästan underkänd med HC på 92 tror jag, bes. -16 fick jag strax över 70 och då hade jag bytt kamrem, stift, olja, osv osv. Med andra ord törs jag nästan lova att min motor är i perfekt skick nu, eller ja, så perfekt en snart 20år gammal 25k mil oöppnad motor kan vara iaf :) 70 i HC är ju en klar förbättring över 90+, men ändå högt tycker jag...
av sensonic
Nu är det ju rätt risiga värden, men om främre lambda aldrig är bytt på bilen hade jag nog börjat förvissa mig att den gör sitt jobb. Koppla in med VIDA eller motsvarande och se att främre sonden reglerar (varierar i signal) medan bakre ligger tämligen plant i signal med lite varierande gaspådrag.

Och om främre lambda är bytt, är det en original Denso med helt rätt nummer? Sitter den med skarvade kablar är det inte rätt sond.
av NilsO
Lucif3r skrev:Hm, intressanta idéer här... Jag blir aldrig klok på avgasvärden och vad dom indikerar, förutom lambdan...

Så, om man har hög HC(80+), men alla andra värden är tämligen perfekta(lambda 1.0, co ~0.1 typ), inget avgasläckage osv, är det troligen kissen som börjar tacka för sig då?
För min egen kärra har lite problem med HC'n, bes. -15 blev den nästan underkänd med HC på 92 tror jag, bes. -16 fick jag strax över 70 och då hade jag bytt kamrem, stift, olja, osv osv. Med andra ord törs jag nästan lova att min motor är i perfekt skick nu, eller ja, så perfekt en snart 20år gammal 25k mil oöppnad motor kan vara iaf :) 70 i HC är ju en klar förbättring över 90+, men ändå högt tycker jag...
Besiktningen är bara intresserade av om bilen är godkänd eller inte. Testet och kraven är uttänkta så att testet ska gå snabbt, och så att det ska vara svårt att hamna "på gränsen". Om motorn går bra och katalysatorn fungerar så blir bilen godkänd, även om den inte är optimalt varmkörd etc. Om motorn misständer eller lambdaregleringen inte fungerar så finns ingen chans att bilen går igenom.

Värdena som besiktningen noterar på protokollet är mer av byråkratisk natur än en bild av hur bilen "mår". De visar att vi mätte upp si och så, och därför är bilen godkänd eller inte. Om besiktningen mätte två gånger på samma bil med en stund emellan skulle man antagligen kunna få ganska olika värden. Däremot skulle den med mycket stor säkerhet bli godkänd båda gångerna (eller bli underkänd båda gångerna).

Därför behöver man inte bry sig så särskilt mycket om värdena på protokollet så länge bilen är godkänd. De kan variera ganska mycket beroende på omständigheterna, och säger inte jättemycket om hur bilen mår. Ibland har teknikerna precis vansinneskört bilen fyra varv runt kvarteret på tvåans växel i 70 km/h (säkert utmärkt för avgasvärdena!), ibland har de rullat ut den på tomgång ur hallen och just fått tjuvstopp på bromsprovaren (antagligen dåligt för avgasvärdena).

Däremot kan man fundera lite när de har svårt att få igenom bilen, och t ex behöver varmköra extra. Då är kanske något på gång. Tecken på dålig katalysator är just att lambdavärdet är rätt (det mäts på varv) men HC och CO-halterna på varv och tomgång är ungefär de som motorn skulle ha utan katalysator.
av Kullarp
Tack för alla tankar och funderingar!

Jag anser att motorn mår och går bra och riktigt, även bränsleförbrukningen ligger bra enl färddatorn. hade den gått fett borde väl förbrukningen också stiga?.. Var så på min octavia när lambdan där sade upp sig, bilen gick fett, tvekade och ryckte en del. även förbrukningen steg då.
Lambdasonden är en original med rätt kontakt.

tror också att katten är boven här då lambdavärdena ligger bra.
ska dock även undersöka tomgångsventilen då bilen gick betydligt bättre när jag ryckte kontakten till den, dessutom så dippade inte varvet lika mycket när man släpper på gasen som den ibland gör, utan stannade direkt på rätt varv. Går motorn jämnt och rent borde ju förbränningen funka som bäst?

en annan anledning till att tankarna går mot katten är att det är en gammal taxi som antagligen har stått en del på tomgång... och 32000 mil borde sätta sina spår... :D

finns det någon som monterat en universalkatt på en sån här med gott resultat?

//Niklas
Användarvisningsbild
av DayDreamer
Det är ju tack vare avgasvärde som man kan komma fram till vad som felar på bilen, det var bland annat dom som hjälpte mig med min bil :D

Nu har jag 0 på HC, CO och CO (2500) och lambda värdet låg på 1,02 tror jag, men har ett litet läckage på avgassystemet. Tätar jag det så kommer lambda värdet att lägga sig på 1, så med andra ord går min motor så optimalt som den kan gå :D

På den här bilden såg det vä[…]

Är du säker på att det är bak[…]

Verkar ju bara vara jag som har det då. Kan […]

Vad säger ni? Ska jag köra någon […]