Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nzTPC
Marlboroman skrev:
nzTPC skrev:Vi kollade ju ner i cyl 1 för å se när den nästan var i topp ( drog runt motorn och kollade när den vände).
Förväxla kammarna kan man väl inte? För plåtarna som sitter på kamaxeln innan Kamaxelgivaren respektive fördelaren passar ju inte på fel ställe.
Vi hällde ner lite olja i cylindern, vi har ju komp och den håller ju på och gå igång.
När vi försöker starta den så hugger den till, precis som den har för mycket förtändning.
Det går att sätta kammarna fel. Det finns folk som lyckats med det. Plåten i änden på avgaskammen går att sätta fel också och då blir tändningen fel. Jag har råkat prova en gång... Och det tar inte många minter att kolla så man inte råkat ut för det.
Jaha okej, jag är rätt säker på att vi satte rätt. Insugskammen =PHT och avgaskammen = PHE? Ska dubbelkolla imorn.
av nzTPC
Lucif3r skrev:... Men har dom ens haft bort kamaxlarna?

Sen hur man skulle kunna luckas sätta plåten fel på avgaskammen vet jag inte... Det är ju spår i den och ligger den, och ligger den inte rätt så går inte givaren att skruva på(upptäckte jag :mrgreen: )
Jo vi hade bort kammarna.
av nzTPC
DayDreamer skrev:Ok, men tolkar jag dig rätt när du säger hugger till så menar du att den tänder till samtidigt som att startmotorn/motorn tappar varv eller rent av tvärstannar??
Den tappar varv.
av nzTPC
Felet lokaliserat och bilen startade! Går jätte fint och bra. Det som var fel var att plåten till kamaxelgivaren satt åt fel håll. Då kanske ni tänker, " men den går väl inte och sätta åt fel håll"? Jo på min går det. För att en av piggarna på baksidan var utsliten, därav den passade åt båda hållen.

Bara ta itu med nästa problem då... Det läcker olja inifrån avgasröret..... förmodligen trasig turbo då jag köpte en begagnad för ingen turbo fanns med bilen när jag köpte den. Att folk inte kan vara ärliga när dom säljer begagnat.
Hehe Tänkte skriva det igår om man möjligt kan sätta kamaxelgivaren/plåten fel och då verkar det som att det går och göra det :o jaja gött iaf att det löste sig :-)-)
Kände du inte på turbon om den var glapp eller ej?
av nzTPC
DayDreamer skrev:Hehe Tänkte skriva det igår om man möjligt kan sätta kamaxelgivaren/plåten fel och då verkar det som att det går och göra det :o jaja gött iaf att det löste sig :-)-)
Kände du inte på turbon om den var glapp eller ej?
Tänkte absolut inte på det när jag skulle köpa den, det var min far som hämtade den och köpte den. Säljaren sa ju att den funkade så..
av nzTPC
Lucif3r skrev:Jasså, piggen var så utsliten så du kunde sätta den åt fel håll :shock: Ja, då är det inte konstigt att den inte startade och mottände :P

Även en läckande turbo "funkar" ju faktiskt :roll: Så så tillvida ljög han väl inte :P
Haha jaha såpass. Skulle såklart frågat " läcker den olja????" hahahha ;)
Motorhaveri s60 2.4T

PXL_20250818_122030297.jpg Kugghjulet till veva[…]

Halvljus

Förmodligen dålig jord/gammal lampa. Ka[…]

Eller är bilden inte ens på en ID.4 ut[…]

Felkod B5

Försökte gå in på länk[…]