Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har en V70 2.4t 2000, ca 29000mil som jag fram tills nyligen mestadels använt för kortare turer som andrabil. Det som nu har hänt är följande:
1. Körde bilen ca 45 mil, tog en paus på ca 45 min. Sen körde jag vidare. Då tändes motorlampan med felkod P1171. Bilen gick dock helt ok. Därför släckte jag motorlampan och körde ytterliggare 45 mil utan några problem.
2. Kollade med Volvo vad det kunde vara för problem och dom pekade genast på luftmassemätaren vilken jag då bytte ut (vanligt fel enligt andra trådar i det här forumet).
3. Ny långtur, 25 mil sen lunchpaus 45min. Startar och motorlampan tänds omgående. Bilen går dock bra. Körde ytterliggare 70 mil utan problem.
Det känns som att någon inställning ligger kvar på en hög nivå trots att motorn kallnat en del men att den återtar normalläge ganska direkt efter att felkod givits.
Har kört kortare turer däremellan utan att lampan tänts.

Har förstått att dåliga slangar efter luftmassemätaren kan vara ett problem. Känns inte aktuellt i det här fallet eller...?
Lambdasonden är väl också en potentiell felkälla antar jag men då borde det väl vara mer permanent?
ETMen kanske också men den är hyfsat ny och när den krånglade hackade motorn direkt.

Några idéer på hur jag angriper detta?
Felkoden i fråga indikerar på "long term fuel upper limit", vilket indikerar på att den inte kan ge mer bränsle, antagligen pga en luftläcka eller LMM.
LMM hade du ju bytt, så jag skulle tro på ett luftläckage nånstans.
Inte det roligaste svaret, men det är bara att börja leta på slangar och tryckrör.
Att felet kommer sporadiskt efter längre körning får mig att tro på luftläckage.
I mitt fall så kom detta fel när man tryckte på med turbon. Mitt läckage var i plaströret/tryckröret mellan IC och Gasspjäll.
244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]

C30 D2 Bult till remskiva gått av

Grattis! Du kommer visare ur denna upplevelsen &au[…]

ECM innehåller termineringmotståndet f[…]

installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.