- lör 12 sep 2015, 14:03
#1003230
Jag har en V70 2.4t 2000, ca 29000mil som jag fram tills nyligen mestadels använt för kortare turer som andrabil. Det som nu har hänt är följande:
1. Körde bilen ca 45 mil, tog en paus på ca 45 min. Sen körde jag vidare. Då tändes motorlampan med felkod P1171. Bilen gick dock helt ok. Därför släckte jag motorlampan och körde ytterliggare 45 mil utan några problem.
2. Kollade med Volvo vad det kunde vara för problem och dom pekade genast på luftmassemätaren vilken jag då bytte ut (vanligt fel enligt andra trådar i det här forumet).
3. Ny långtur, 25 mil sen lunchpaus 45min. Startar och motorlampan tänds omgående. Bilen går dock bra. Körde ytterliggare 70 mil utan problem.
Det känns som att någon inställning ligger kvar på en hög nivå trots att motorn kallnat en del men att den återtar normalläge ganska direkt efter att felkod givits.
Har kört kortare turer däremellan utan att lampan tänts.
Har förstått att dåliga slangar efter luftmassemätaren kan vara ett problem. Känns inte aktuellt i det här fallet eller...?
Lambdasonden är väl också en potentiell felkälla antar jag men då borde det väl vara mer permanent?
ETMen kanske också men den är hyfsat ny och när den krånglade hackade motorn direkt.
Några idéer på hur jag angriper detta?
1. Körde bilen ca 45 mil, tog en paus på ca 45 min. Sen körde jag vidare. Då tändes motorlampan med felkod P1171. Bilen gick dock helt ok. Därför släckte jag motorlampan och körde ytterliggare 45 mil utan några problem.
2. Kollade med Volvo vad det kunde vara för problem och dom pekade genast på luftmassemätaren vilken jag då bytte ut (vanligt fel enligt andra trådar i det här forumet).
3. Ny långtur, 25 mil sen lunchpaus 45min. Startar och motorlampan tänds omgående. Bilen går dock bra. Körde ytterliggare 70 mil utan problem.
Det känns som att någon inställning ligger kvar på en hög nivå trots att motorn kallnat en del men att den återtar normalläge ganska direkt efter att felkod givits.
Har kört kortare turer däremellan utan att lampan tänts.
Har förstått att dåliga slangar efter luftmassemätaren kan vara ett problem. Känns inte aktuellt i det här fallet eller...?
Lambdasonden är väl också en potentiell felkälla antar jag men då borde det väl vara mer permanent?
ETMen kanske också men den är hyfsat ny och när den krånglade hackade motorn direkt.
Några idéer på hur jag angriper detta?