Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av rakoon
Kena skrev:Hejsan, längesedan det skrevs men jag undrar om du hittat vad som var fel? har precis samma fel som du har/hade men kommer bara när det är kallare ute (ca -5 och kallare).
Nej jag har inte hittat vad felet är/var. Det har försvunnit av sig själv. :???: Jag hade också bara problemet under vintertid (vid minusgrader).

När jag har kollat runt lite om detta har jag fått en del tips.
-kolla felkoder (jag hade inga felkoder) kostar ca 400:-
-byt bränslepumpsrelä
-byt gasspjäll. jag kollade upp detta på verkstaden. dom sa att om man har det spjäll som det stått mycket om i tidningarna + att det verkligen är fel på det + att bilen inte gått längre än 12500 mil byter dom det gratis. annars kostar det ca 11000:-
- gör rent gaspjället. man kan göra det själv (har jag hört) eller låta verkstaden göra det. bra mycket billigare än att byta och det kan lösa problemet.

Hoppas att det löser sig.
Berätta gärna hur det gick.

/rakoon
Användarvisningsbild
av bultskalle
jag kände igen detta problem, min dog också vid tomgångskörning, men om jag höll uppe varvet lite då klarade jag mig, fast jag ibland hade start problem.
Det kan inte vara så att det är tändläges givaren som spökar?
jag har haft ett likadant fel på min 850, då bytte jag denna och sedan dess aldrig haft detta problem igen. ca 1 år sedan nu.
Användarvisningsbild
av svedjro
Jag har en V70 Classic-00 som också dog ibland efter start, sedan när jag åkte hem en dag från jobbet så började ETS lampan och motorlampan lysa och bilen gick ner på nödgång, dvs att man kan inte gasa ordentligt utan att man kan ta sig hem eller till närmaste Volvo verkstad, jag körde hem och gjorde rent gasspjället och då kunde jag köra bilen normalt igen men ETS lampan lyste fortfarande, jag åkte då till Volvo och dom trodde att det var programmvaran som hade ballat ur så dom laddade in ny programvara, detta hjälpte ett par mil sedan lyste lampan igen så det vara bara att lämna in bilen igen, då konstaterades att gasspjället var kass så dom bytte detta till en kostnad av 7000:-, och nu går bilen som en gud. Det kostar att ligga på topp.
av Kena
LURAD!du har blivit lurad....eller vad vet jag, men om du sett Plus på tv kanske du sett att de byts ut gratis med vissa begränsningar avseende mil på åket också kanske den ska vara någorlunda servad.
GLT på en 2.0t?

Har bekymmer med att min 2.0t från 2003 bete[…]

Tourer rymmer ju över 600 liter med stolarna […]

Visa din semesterbil(d)

Semester... Är man pensionär kan man &ar[…]

Bränslekrux...

Tänkte fixa till det man fuskat ihop i vintra[…]