Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av revpro800
Har nyligen tagit över en 740 -90 b230f som ägaren inte lyckats få genom besiktningen pga avgasvärdena.
Har läst ett antal trådar här om olika problem de kan bero på och ska väl försöka byta fixa problemen de kan vara.

besiktades september co halt och hc halt för hög

co 0,5 (0,5)
co 2500 0,5 (0,3)
hc 205 (100)
lamda 1,03 (0,96-1,04)

till ombesiktning byttes olja och filter i tron om att de skulle hjälpa samt e85 i tanken.
oktober

co 0,5 (0,5)
co 2500 0,6 (0,3)
hc 120 (100)
lamda 1,02 (0,96-1,04)

Hc värdet verkar ju ha sjunkit otroligt mkt av oljebytet.

Somsagt har jag nu tagit vid bilen och har förhoppningar av att få den genom besiktningen. någon som har nån ide vad det kan bero på eller vart jag ska börja?

Min tanke är iaf att göra såhär.

olja+filter redan bytt
Tändstift
tänddelar
luftfilter
kolla efter tjuvluft från slangar samt avgasystem
kolla kontakter och rengöra
Mer förslag??

Kan katten va igenmurad eller ihopsotad? gubben som kört bilen har bara fiskört 6km dagligen å väldigt lite körning annars.
Reagerade över olje klägg vid vevhusventen och ner mot blocket, oljeklägg bakom topplocket vid fördelaren samt att det var tomt på vatten i behållaren. något av dessa som kan påverka?

vet att de finns många trådar om detta redan men de hjälpte inte riktigt mig fullt ut.

mvh
av revpro800
Om vevhuventen är helt igenlagd så den trycker ut olja, kan det påverka avgasvärdena såpass mycket då? i övrigt går ju motorn otroligt bra, stabil å jämn tomgång och inga konstigheter.
av umekille
Kör den på en långkörning så den får bli riktigt varmgången
gärna med 15L E85 på en fulltank. Kolla även då bränsletörsten
Avgasvärden kan failera om den får för mycket.
Under insuget på blocket sitter 2-tempgivare...den bakre styr
bränslemängden/motorvärmen,är den kajko får du soppamängden för
kall motor hela tiden.
av revpro800
Okej, en annan sak jag reagerade på var att vid gaspådrag eller inbromsningar vid tex stopp skyltar så tycker jag de börjar lukta onormalt mycket bensin inne i kupén. Bränsleförbrukningen osv ha jag ju inte hunnit kolla och tankmätaren är ju paj. Men får väll fylla upp å åka en 10mil å sen tanka igen.
av rd350
Kolla så inte katen är "tömd", det är inga våldsamma avgasvärden du har dom är ungefär vad dom ska vara innan katen. Finns en plugg i avgaset innan katen där man också kan mäta.
av 94093a
rd350 skrev:Kolla så inte katen är "tömd", det är inga våldsamma avgasvärden du har dom är ungefär vad dom ska vara innan katen. Finns en plugg i avgaset innan katen där man också kan mäta.
är det det det hålet är till för?
vad ska det sita för plug där?
undrar för jag svetsade igen det hålet i söndags och trode det bara var ett håll...
av revpro800
Kollat lite mer idag och det känns som att jag måste byta olja å filter även om gubben sa att de va nygjort (100mil). När jag kollar oljan är den svart som natten, rinnig som vatten och luktar bensin :P kan de verkligen va nybytt eller är de nå annat i motorn som är knas?

Känns som en tveksam metod, att lossa på[…]

Har du ett faktiskt problem eller bara tänk[…]

Rent bedrägeri skulle jag kalla det Generell[…]

Volvo 945 gasar av sig själv

Du har Bendix bränsle/tändsystem på[…]