- tis 01 jan 2013, 21:05
Har nyligen tagit över en 740 -90 b230f som ägaren inte lyckats få genom besiktningen pga avgasvärdena.
Har läst ett antal trådar här om olika problem de kan bero på och ska väl försöka byta fixa problemen de kan vara.
besiktades september co halt och hc halt för hög
co 0,5 (0,5)
co 2500 0,5 (0,3)
hc 205 (100)
lamda 1,03 (0,96-1,04)
till ombesiktning byttes olja och filter i tron om att de skulle hjälpa samt e85 i tanken.
oktober
co 0,5 (0,5)
co 2500 0,6 (0,3)
hc 120 (100)
lamda 1,02 (0,96-1,04)
Hc värdet verkar ju ha sjunkit otroligt mkt av oljebytet.
Somsagt har jag nu tagit vid bilen och har förhoppningar av att få den genom besiktningen. någon som har nån ide vad det kan bero på eller vart jag ska börja?
Min tanke är iaf att göra såhär.
olja+filter redan bytt
Tändstift
tänddelar
luftfilter
kolla efter tjuvluft från slangar samt avgasystem
kolla kontakter och rengöra
Mer förslag??
Kan katten va igenmurad eller ihopsotad? gubben som kört bilen har bara fiskört 6km dagligen å väldigt lite körning annars.
Reagerade över olje klägg vid vevhusventen och ner mot blocket, oljeklägg bakom topplocket vid fördelaren samt att det var tomt på vatten i behållaren. något av dessa som kan påverka?
vet att de finns många trådar om detta redan men de hjälpte inte riktigt mig fullt ut.
mvh
Har läst ett antal trådar här om olika problem de kan bero på och ska väl försöka byta fixa problemen de kan vara.
besiktades september co halt och hc halt för hög
co 0,5 (0,5)
co 2500 0,5 (0,3)
hc 205 (100)
lamda 1,03 (0,96-1,04)
till ombesiktning byttes olja och filter i tron om att de skulle hjälpa samt e85 i tanken.
oktober
co 0,5 (0,5)
co 2500 0,6 (0,3)
hc 120 (100)
lamda 1,02 (0,96-1,04)
Hc värdet verkar ju ha sjunkit otroligt mkt av oljebytet.
Somsagt har jag nu tagit vid bilen och har förhoppningar av att få den genom besiktningen. någon som har nån ide vad det kan bero på eller vart jag ska börja?
Min tanke är iaf att göra såhär.
olja+filter redan bytt
Tändstift
tänddelar
luftfilter
kolla efter tjuvluft från slangar samt avgasystem
kolla kontakter och rengöra
Mer förslag??
Kan katten va igenmurad eller ihopsotad? gubben som kört bilen har bara fiskört 6km dagligen å väldigt lite körning annars.
Reagerade över olje klägg vid vevhusventen och ner mot blocket, oljeklägg bakom topplocket vid fördelaren samt att det var tomt på vatten i behållaren. något av dessa som kan påverka?
vet att de finns många trådar om detta redan men de hjälpte inte riktigt mig fullt ut.
mvh

- By ljushuvud