Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av WeX
Stod i garaget idag efter att kört en längre sträcka på motorvägen. Med dörren öppen varvade jag till för att lyssna på motorn och hörde ett konstigt ljud som lät som ett dåligt lager. Men sen så upptäckte jag att det inte fanns alls på tomgång och upp till ca 2500rpm. Jag spelade in det hela på video, hörs tydligt som ett metalliskt rasslande.
Detta är min första turbobil så jag vet inte om det är den som börjar ge sig? Har inte hört något förut när jag lyssnat, men pga. tidsbrist så har jag just nu bara filmat inne i bilen. En sak som kan tilläggas är att jag misstänker att vattenpumpen börjar bli till åren (visst axiellt glapp i remskivan och lite kvitter ibland från den).

[youtube]
[/youtube]

Olja nyligen bytt till 5w-40 helsyntet av finaste kvalisort.

Så, nu kan foliehatten plockas på och era åsikter mottagas :)
Användarvisningsbild
av gnestakalle
Nånting som sitter löst och skramlar tror jag.

Mvh GK
av WeX
Tittade mer idag; det visade sig vara en av värmeplåtarna som skyddar tändstiften och kablarna från grenrörets värme. Den främre satt bara med en bult och den var lös. Vidare upptäckte jag att grenröret saknade två bultar; den längst fram och den 3e främsta som sitter en bit ner. De måste borras antar jag så nu undrar jag om någon gjort det med motorn i, eller om jag måste lyfta den?
Vad kan sånt kosta på verkstaden?

*edit* Jag vet, jag borde sökt först... Rycka toppen får bli ett sommarprojekt...
Enpelarlyft på okq8

Har sett att dom har tagit bort många av dom[…]

Värde på på min V60

Tack. Då satsar jag på att sälja.

Med det jag skriver ’’felaktig tvä[…]

Bensinpriser v2

40-50 kr Då kommer vi nog få se stora […]