Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Norfolklinetolle
Hade tänkt köpa sportluftfilter till min 940 :D Är de ngt ja borde tänka på ? elr är de bara köpa o sätta dit de ? :D
av Redlös
Jadu.. Köp ett insatsfilter till originalburken. Det ger dig mest glädje i förhållande till kostnaden! Dels för att motorrummet förblir rent och snyggt, dels för att billiga, koniska filter ofta har en mindre totalarea än ett original standardfilter. Det innebär att de flesta billigare filter stryper luftflödet till motorn, inte tvärtom. Ska du ha ett koniskt "sportfilter", satsa på ett typ K&N för en 1200-1500. Det är riktiga filter!
Redlös skrev:Jadu.. Köp ett insatsfilter till originalburken. Det ger dig mest glädje i förhållande till kostnaden! Dels för att motorrummet förblir rent och snyggt, dels för att billiga, koniska filter ofta har en mindre totalarea än ett original standardfilter. Det innebär att de flesta billigare filter stryper luftflödet till motorn, inte tvärtom. Ska du ha ett koniskt "sportfilter", satsa på ett typ K&N för en 1200-1500. Det är riktiga filter!
Vart hittar man dessa insatsfilter ?:D Har de ngn inverkan positivt på motorn att byta egentligen ? :D elr ska ja lägga ner pengarna på annat ?
Användarvisningsbild
av Ticken
Redlös skrev:Dels för att motorrummet förblir rent och snyggt!
Ligger inte skönhet i betraktarens öga?
Redlös skrev:koniska filter ofta har en mindre totalarea än ett original standardfilter. Det innebär att de flesta billigare filter stryper luftflödet till motorn, inte tvärtom.
Hmm, och med billiga menar du små? Jag vet inte om du kikat på vevhusfilter eller nått nu, men jag är nog rätt övertygad om att ett normalstort koniskt luftfilter inte stryper luftflödet till motorn.
Jag tror nog mer att vad priset har att inverka på är kvaliten och förmågan att rena. Inte storleken.
Redlös skrev:Ska du ha ett koniskt "sportfilter", satsa på ett typ K&N för en 1200-1500. Det är riktiga filter!
Japp, dom hittar du hos tex mekonomen som är återförsäljare åt K&N. Annars är AEM ett bra alternativ om du vill ha ett oljefritt.
Norfolklinetolle skrev:Vart hittar man dessa insatsfilter ?:D Har de ngn inverkan positivt på motorn att byta egentligen ? :D elr ska ja lägga ner pengarna på annat ?
Insatsfilter hittar du tex hos http://www.vparts.se.

Om luftfiltret har någon faktiskt inverkan på tex effekt eller så låter jag vara osagt. Det finns säkert mätningar och sånt som visar att du tjänat en halv hästkraft hit och dit. Men jag kan GARANTERA att du kommer inte märka någon som helst skillnad i hur bilen går.

Därimot så kommer du märka att du kanske hör bilens org dumpventil lite tydligare. Det är ju om inte annat ofta rätt poppis. Sen får man generellt lite mysigare insugsljud, för det är vad orginal luftburken egentligen är. En fet ljuddämpare på insugssidan.

Om du vill lägga pengarna på annat är det bara du som kan bestämma, men tycker man om att skruva och vill göra nått som inte är alltför komplicerat och svårt så är det ingen dum början att byta till ett sånt här filter.

Jag kan rekomendera http://www.bsr.se åt dig. Dom säljer även avskärmningar som är modellanpassade för volvo 940. Dvs att ditt nya fina filter kommer sitta som gjutet och om du frågar mig, ser fan så mycket bättre ut än en orginal luftburk.

/Ticken
Norfolklinetolle skrev:Vart hittar man dessa insatsfilter ?:D Har de ngn inverkan positivt på motorn att byta egentligen ? :D elr ska ja lägga ner pengarna på annat ?
Insatsfilter hittar du tex hos http://www.vparts.se.

Om luftfiltret har någon faktiskt inverkan på tex effekt eller så låter jag vara osagt. Det finns säkert mätningar och sånt som visar att du tjänat en halv hästkraft hit och dit. Men jag kan GARANTERA att du kommer inte märka någon som helst skillnad i hur bilen går.

Därimot så kommer du märka att du kanske hör bilens org dumpventil lite tydligare. Det är ju om inte annat ofta rätt poppis. Sen får man generellt lite mysigare insugsljud, för det är vad orginal luftburken egentligen är. En fet ljuddämpare på insugssidan.

Om du vill lägga pengarna på annat är det bara du som kan bestämma, men tycker man om att skruva och vill göra nått som inte är alltför komplicerat och svårt så är det ingen dum början att byta till ett sånt här filter.

Jag kan rekomendera http://www.bsr.se åt dig. Dom säljer även avskärmningar som är modellanpassade för volvo 940. Dvs att ditt nya fina filter kommer sitta som gjutet och om du frågar mig, ser fan så mycket bättre ut än en orginal luftburk.

/Ticken[/quote]

Tack för svaret :D Kan de påverka Negativt me att byta ?? :D
Användarvisningsbild
av Ticken
Norfolklinetolle skrev:Tack för svaret :D Kan de påverka Negativt me att byta ?? :D
Rick skrev:Kan ge sämre rening, och "smörjan" som man oljar in filtret med kan sätta sig på tråden i LMM:n så den bränns av...
Först och främst svar till Rick. Nej, man kan inte säga att koniska filter generellt renar sämre än vad orginal filter skulle göra. Som jag nämde i mitt tidigare svar:
Ticken skrev:Jag tror nog mer att vad priset har att inverka på är kvaliten och förmågan att rena. Inte storleken.
Så att alltså säga att alla koniska filter renar dåligt är ju inte riktigt sant. Man får helt enkelt vad man betalar för. Sen är det en rätt vanlig missuppfattning att "smörjan" (som egetligen inte alls är smörja utan vanlig olja) sätter sig på trådarna i luftmassemätaren och förstör dom.
Det finns två sätt att göra detta på, rätt sätt och fel sätt. Rätt sätt skulle vara att olja in luftfiltret normalmycket (och med det menar jag endast en lätt dimma över filtret) och montera och köra utan problem.
Fel sätt, som du hänvisar till är att fullkommligt dränka filtret i olja, så när man startar motorn suger den i sig oljan som sätter sig på luftmassemätarens trådar och dom bräns av.
Nu säger jag inte att det säkert inte har hänt, men som sagt. Fel sätt.

Jag har kört med såkallade oljefilter i flera av mina bilar UTAN PROBLEM och jag känner många som kör med dom, helt utan problem. Sen är det ju faktiskt så, att man måste inte ha ett oljefilter i bilen. Det finns konsiska filter som renar alldeles utmärkt utan olja.
Oljan används bara för att fånga upp de allra minsta partiklarna som inte har i motorn att göra.

Som svar till Norfolklinetolle, nej. Gör du på rätt sätt så kommer det inte påverka bilen det minsta negativt.

/Ticken
av Rick
Märkte att mitt KN Insatsfilter släppte igenom vid lite "inspirerad körning" på dammiga grusvägar, samma med ett "noname" konfilter men det låter "gött" :-)

Kör själv med rensad luftburk och Biltema org filter nu och märker ingen större skillnad...
Lättare att blåsa rent ett pappers filter än att tvätta ett "oljefilter", för det blir fort igensatt vid dammiga grusvägar tycker jag... kör man sällan dammig grusväg så spelar det ingen roll viket filter man har :-)

Håller med om att det är vid för mycket olja i filtret som tråden kan brännas av, ska inte vara problem annars... (men dom flesta oljar för mycket)

Har ett KN till salu använt i 10 mil...
av Redlös
Ticken skrev:
Redlös skrev:koniska filter ofta har en mindre totalarea än ett original standardfilter. Det innebär att de flesta billigare filter stryper luftflödet till motorn, inte tvärtom.
Hmm, och med billiga menar du små? Jag vet inte om du kikat på vevhusfilter eller nått nu, men jag är nog rätt övertygad om att ett normalstort koniskt luftfilter inte stryper luftflödet till motorn.
Jag tror nog mer att vad priset har att inverka på är kvaliten och förmågan att rena. Inte storleken.
Ta ett Biltemafilter eller nåt annat koniskt filter i den prisklassen. Klipp sönder, räta ut filtermaterialet. Gör lika med ett filter till originalburken. Mät arean. Återkom.
OFTA, inte alltid, är det så. Dessutom så glömde jag nämna att ett pappersfilter renar bättre än ett bomullsfilter. Kan vara bra att veta.
Ticken, du har helt rätt angående inoljning av filter. Gör man rätt är det absolut ingen fara att förstöra LMM.
Användarvisningsbild
av Ticken
Redlös, du vet var luftburken får sin luft ifrån? Det låter på dig som om den är helt öppen undertill och det är lixom ett insug under den stort som ett A4 papper.

Det sitter ett hål i inneskärmen som är omkring 8cm i diameter som luftburken suger luftifrån, och en kedja är ju aldrig starkare än sin svagaste länk. Så.. Även om filtret är stor som en motorhuv så KAN DEN INTE SUGA i sig mer än vad som tillåts.

Sen finns det såklart andra aspekter på hela diskutionen, man skulle ju tillexempel kunna hävda att ett koniskt filter som är monterat direkt över turbon suger i sig en massa varmluft och därmed att motorn skulle gå sämre..
Men sånt här är typ så marginellt att ens börja surra om det skulle vara lika relevant som att börja pumpa olika däcktryck.

/Ticken

Givetvis är det bärgarens uppgift att f&[…]

Haynes har en digital handbok för V60 modell&[…]

På passagerarsidan finns ju på vissa m[…]

Bromsar på S60

Då höll dina bromsbelägg läng[…]