Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Piwo
Att det ska vara så svårt med att köpa ny bil.

Har tänkt mig volvo 945/855 och helst automat. Prisnivå runt 15.000 kr.
Tips på vad man kan förvänta sig att få för det priset? Är 40.000 mil mycket för en välservad bil?
Strular automaten ofta på äldre bilar?

Lite tips och tankar vore guld innan man slår till.
av Candypig
Hade nog satsat på en 945:a, tråkig att köra men billig/enkel att meka.
Se bara till att aut.lådan är välservad med oljebytena!!!!! Vid 6-12-18000 mil osv.
Min 944 har nu gått 259xx mil och automaten har aldrig krånglat, peppar,peppar.... :D
Användarvisningsbild
av Hanson
Skillnaden mellan 850 och 940 är både liten och stor.
850 känns lite nyare och modernare med mer säkerhetsutrustning, även om tillförlitligheten i airbags som är mer än 10 år är högst tveksam.
Personligen är jag lite gammaldags och föredrar 940:n med sin stela bakaxel, enkla konstruktion och överdrivet tilltagna mekaniska detaljer. På 850 är det som på de flesta nya bilar och allting sitter ihopbultat som en svulst i framdelen: motor, låda, framhjulsdrift etc. Det är inte kul när det börjar krångla. Volvos spindelleder och andra framvagnsdelar har man ännu inte fått bukt med (trots att de varit företagets akilleshäl sedan Volvo PV) så det kan vara något att kolla extra noga.

Fördelen med 940 är att du kan göra mer på egen hand hemma i garaget. 850s tvärställda femma med 20 ventiler är lite bökigare att fixa med, om du frågar mig. Tilläggas bör dock att jag absolut inte är någon expert.

Men, och här kommer poängen, du ska bara lägga runt 15' kronor vilket ger dig en relativt gammal bil som kanske redan levt det mesta av sitt liv. Alltså kommer det mesta an på hur tidigare ägare skött den - oavsett vilken modell du väljer. Överlag går 940-modellen längre än 850, men å andra sidan blir resan lite trevligare i den sistnämnda, som dessutom anses vara lite snyggare.
Själv åker jag 940 och är helnöjd - så länge man inte låtsas om att grannen just köpt en sprillans ny V70 2,5T ...
Användarvisningsbild
av Hanson
Piwo skrev:Att det ska vara så svårt med att köpa ny bil.

Har tänkt mig volvo 945/855 och helst automat. Prisnivå runt 15.000 kr.
Tips på vad man kan förvänta sig att få för det priset? Är 40.000 mil mycket för en välservad bil?
Strular automaten ofta på äldre bilar?

Lite tips och tankar vore guld innan man slår till.
Sorry sorry! Såg nu att jag var lite OT, men låter det ändå stå kvar om du kan hitta något vettigt i det. För att svara konkret på din fråga så vet jag inte att det skulle vara några nämnvärda problem med just automatlåda. Men eftersom du är ute efter en kombi så kanske det kan vara vettigt att kolla om lådan är ordentligt servad eller kanske t.o.m. bytt eftersom dessa vagnar tenderar att dra tunga släp och husvagnar etc. Som "välservad" kan du räkna bilar som har stämplar upp till drygt 25' mil. Efter det brukar det vara lite si och så med s-boken, och ofta väljer man hellre att fixa problemen själv eller låta nån fulmekare göra't. Men, det behöver inte vara sämre för det!
av dalldall
har precis bytt från 745 till 855, hatar själv framhjulsdrift! men ville ha en lite trevligare bil, hade en 745 innan med automat som gått 50000 mil med samma låda o växlade som ny, så är den bara skött kan den hålla hur länge som helst!! men 855 är betydligt dyrare o svårare att meka med! 7 o 9 ser är löjligt enkla o billiga att meka med! för 15000 skall du få en ganska ny 945 eller en 855 runt 96, se bara upp med automaten på 855 då dessa kan vara dåligt skötta( filtret går ej att byta utan att dela lådan)!! min egen 855 gav jag 1500 kr för men då var den defekt.
av Piwo
Jag fick en 855:a - 93 för 14.000 kr. Köpte den för att den verkade välservad, få ägare, få mil och i fint skick. Min första 855:a och riktigt skön att köra enligt min mening.

Stör mig dock på två saker.

1. Långsamt sjunkande varvtal vid växling. Dvs, tar ett tag innan det sjunker vid frikoppling. Samma sak när jag släpper gasen vid körning. Tar ca 2 sek innan den släpper. Dock inget problem när man står stilla och varvar.

2. Svårt att växla smidigt. Det blir alltid någon form av ryck eller som att bilen sticker iväg när jag släpper kopplingen. Samt att den ibland "hackar" vid smygkörning på 1:an, när jag släpper gasen/drar på.

Frågan är om jag ska lämna in den på märkesverkstad, eller en oberoende. Vill ju inte lägga ut att för mycket pengar på en bil man precis köpt.
Användarvisningsbild
av leifer
Hej Piwo

Jag har kört både en 850 glt från 1992 med automat mycket, och min nuvarande är en 940 ltt 1996 med automat.

850 med sin femma harmonisera klart bättre med automat då den har bättre bottendrag och är en mer elastisk motor, drar jämt över hela registret.

940 som jag har har trimmad turbo är seg och måste gasas ur lite, då kommer kraften desto mer. Ketchupeffekt. 940 med automat men utan turbo måste varnas för, blir orimligt seg och svår att hänga med en snabb trafikrymt.

Så mitt råd är att gå för en 850 om du ska ha automat.
Dessutom missar man en fördel med rwd och automat, nämligen det enkla och billiga kopplingsbytet.

850s automat har dessutom vinterprogram och sportprogram, det har inte 940. Vinterprogram tillsammans med att framhjulsdrift har mer tyngd på drivhjulen och inte är lika lätt för bakvagnssladd, gör att man kan klara sig med friktionsdäck. En 940 med automat skulle jag säga att dubbdäck är nödvändigt, och helst då Nokian Hakka 7 (dom har jag), som är överlägset bäst nu på snö och is. Ett tips på 940 annars är att använda "fattigmans diffbroms" genom att dra åt handbromsen en del om man får hjulspinn och t.ex. blir stillastående i en uppförsbacke, så att man på så sätt får båda bakhjulen att driva.

Helst ska du nog välja 850 från 1994, ser man enklast med att hjulen har fembult istället för fyrbult som 1992-1993 har. Automatlådan var dessutom dålig första ett eller två åren. 850 från 1994 är elektroniken omgjord och håller bättre. Kamremmen gjordes om och håller 12,000 mil. På 940 LTT (8 ventilaren) så är det bara 8000 mil men å andra sidan klarar den brott utan motorn tar skada.

Givetvis ska du kolla att oljan i automatlådan är klarröd, ser ut som jordgubbssaft på oljestickan för automaten. Dock kan den ju vara smutsig och hålla länge ändå, men man bör byta olja så fort man märker att den börjar blir skitig.

Att byta automatlåda är dyrt. Möjligen billigare på 940 men man måste hitta nån bra utbyteslåda på skroten. En renoverad utbyteslåda på Bilia till min 940 kostar ca 25,000 kr, sen tillkommer arbete för byte.

Sen måste du räkna med att automaten drar ca 20% mer stoppa än med manuell låda. Kör man många mil varje år, säg >1500 mil, så ska man nog välja manuell.

Elektronisk startspärr är nåt jag uppskattar mycket, är standard på 850 från 1996, och troligen har även 940 från 1996 det (min har det) även om det blev standard först 1997.

Mvh /Leif
av Piwo
Jo tack, det blev som sagt en 855:a. Min första, och en riktigt trevlig bil att köra. Synd dock med allt ryck och "dunk" när jag släpper kopplingen. Fick till svar från verkstaden idag att ena motorfästet var helt slut, och att detta skulle vara orsaken.

Men undrar om det verkligen är det.
Volvo car UX

Tycker det funkar bra och ser trevligt ut. Som van[…]

Det kan gå, kolla med dom själva, dok s[…]

Hej Kan någon rekommendera en verkstadshand[…]

Det var inga potthål och vad jag kunde se[…]