Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Jag har ett problem med min blinkers (höger bak) som ibland försvinner efter en tids blinkande. Har petat och rengjort stiftet i lamphållaren och lampkontakten. Har även haft ute blinkersrelät och rengjort stiften på detta. Även med ny lampa återkommer problemet efter ett tag. Tacksam på förslag vad felet kan bero på.

Bilen jag har är en 940-96:a
är det BARA blinkersen - inga andra lampor som strular i höger bak ?
(broms , back och parkering fungerar ok, alltså - när blinkersen bråkar)
orginallampor monterade - inga lysdiod lampor ?
har du dragkrok på bilen ?

/emwtur
Ta loss lampan, gå på stiften med lite sandpapper, bänd tillbaka stiften försiktigt någon milimeter. Sätt tillbaka lampan.
Så är du på grön kvist igen :)
Tyvärr så har mitt blinkersproblem återuppstått. När jag blinkar höger så tänds varningslampan (trasig lampa) efter ca 4 blinkningar ibland. Kan inte hitta något samband när problemet uppstår, det kommer och går. Tacksam för råd.
Glödtrådsvakten känner av skillnaden i strömförbrukning mellan sidorna.
Är det olika på Vänster / höger ?

EDIT : det skrev du ja !
dina blinkers lampor; höger fram och höger bak drar olika mycket ström !
enkel lösning :byt båda
krånglig lösning: skaffa en tredje lampa och kontrollmät vilka som drar mest lika ström - montera dom !

glöm nedanstående :-)
Skifta blinkersglödlampor höger/vänster bak -
Har det flyttat över på andra sidan ?

jag måste fundera lite på vad det är för fel beroende på om det hoppar över eller inte
:-)

/Emwtur
Har nu testat lite ytterligare enligt följande: Höger blinkerslampa bak skiftades mot vänster blinkerslampa bak. Problemet kvarstår på höger sida men efter närmare kontroll så fungerar blinkersen överallt (fram, bak, höger och vänster). Jag får felindikering på instrumentpanelen (trasig lampa som tänds och släcks i takt med blinkersen men inget fast sken och endast när jag blinkar höger ibland). Misstänker själv att jag måste byta blinkerslampor fram och bak samtidigt (på höger sida) för att glödtrådsvakten inte skall ge utslag. Tacksam för råd om ni tror jag är på rätt spår.

Nedan en bild på tändningslåset o[…]

Piggare vid låga varv, där kompressorn […]

Visa din semesterbil(d)

Triumfbågens mega rondell minns jag fr&ari[…]

Nya skärmarna

Vad tycker ni??