Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvo 740
Hej

Har nyss installerat ett öppet sportluftfilter i min volvo 740 GLT års 89,

nu kommer frågan: måste jag ställa om bränsle/luft-blandningen oxå eller??..jag märker en liten skillnad nu..ljudet i allafall :D .

MVH Kent
av Addekarlsson
Du behöver inte ändra nått alls, bara bröla och köra. :wink:
Kom bara ihåg att tvätta "ofta" och inte spraya på för mycket filterolja...
För mycket filterolja gör att lmm brinner av, och då kostar det en slant.
Kör du mycket på grusväg, så tvätta efter 500 mil. Bara landsvägskörning räcker det med 1000 mil. Eller varje vår/höst, om du inte kör så mycket.

Mvh/ Adde
av Tomas 740
Det som många inte tänker på när man monterar öppet filter är att man för bästa resultat måste leda in luft till det nya filtret och inte bara ta luften från motorutrymmet där det oftast är mycket varmare än utanför bilen. Förslagsvis "lägger" man filtret i den orginala filterlådan (underdelen). Eller drar in ett nytt rör till filtret från fronten.
Regel: Ju kallare luft, desto bättre effekt.

MVH
av Tomas 740
Ursäkta :oops:
Tog bort 3 av dina 4 inlägg. :wink:
Mvh/
Addekarlsson
Moderator
av Goleg
Tja

Bara en tanke/fråga:
Jag vet att många om inte alla volvo har ett rör som leder varm luft som bildas runt avgasröret till "luftboxen". bör man ta bort den om man slänger på någon form av sport filter, så att man bara får in kall luft i lådan?
Användarvisningsbild
av Siros_740GLT
tjena,

Har kollat in på ridetech.se och kollat deras sportluftfilter. Konstigt låga priser tycker jag. Ett simota dubbelkonigt ska man pröjsa 200 för. Enligt sidan handlar de direkt med fabriken och de är anledningen till de låga priserna. Det står även att filtret inte är att förväxlas med billiga kopior som ej uppfyller biltillverkarnas krav på filter. Vidare står de en massa skit om hur fin finsih å hur bra dom är..

Man ska givetvis inte lita på allt som står där. Men är de någon som vet hur de filtret är? Är det ett skitfilter som gör mer skada än nytta som säljs av ett bluffbolag. eller är det verkligen ett kap?

Någonting inom mig säger att de e skit, men jag kan ha fel? är det någon som vet något?

//Siros
av bilsport
Siros_740GLT skrev:tjena,

Har kollat in på ridetech.se och kollat deras sportluftfilter. Konstigt låga priser tycker jag. Ett simota dubbelkonigt ska man pröjsa 200 för. Enligt sidan handlar de direkt med fabriken och de är anledningen till de låga priserna. Det står även att filtret inte är att förväxlas med billiga kopior som ej uppfyller biltillverkarnas krav på filter. Vidare står de en massa skit om hur fin finsih å hur bra dom är..

Man ska givetvis inte lita på allt som står där. Men är de någon som vet hur de filtret är? Är det ett skitfilter som gör mer skada än nytta som säljs av ett bluffbolag. eller är det verkligen ett kap?

Någonting inom mig säger att de e skit, men jag kan ha fel? är det någon som vet något?

//Siros

De undrar jag med
av danielsson_89_
bilsport skrev:
Siros_740GLT skrev:tjena,

//Siros

De undrar jag med
Har nyligen monterad ett sådant luftfilter i min bil :D Så de återstår och se om det är bra eller inte, men jag har svårt att tro det för det ser ut som vilket sportluftfilter som helst.

MVH Marcus
Användarvisningsbild
av enpc
tjena. titta på http://www.streetside.se där har dom hög kvalitativa filter från Sf sprint. Mkt bra har ett själv som jag är skit nöjd med :lol: . ett insattsfilter. Filtren behöver inte oljas in och kan med fördel tvättas med diskmedel. :D

Womens From Your Town - No Selfie - Anonymous Adul[…]

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]