Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvojohan
Hallå alla volvofantaster! Jag köpte en 740 GL 87a för nån vecka sen.

Häromdagen körde jag i en jääkligt stor vattenpöl, och det visade sig då att de var rosthål i golvet i nedre kant av hjulhus (vilket jag inte kan fatta att jag inte sett)... så de forsade in vatten och bilen dog.

Jag antog då att min databox (som sitter nere vid passagerarsidan) hade kortslutits eftersom de var där vattnet forsade in. Nåja, jag tog loss de, och drog slutsatsen att kortet hade klarat sig, det var inte bränt. Så jag lät de torka i 2 dagar och ställde in min bil i ett varmgarage med fläktar som sög upp lite fukt. Sedan spraya jag boxen med 556 å alla kontakter i bilen så att det inte var fuktigt... Starta bilen och den gick som en klocka.

Lät den stå en stund och allt verkade frid och fröjd, förutom att den började ryka som satan, ursäkta uttrycket! Rullade iväg med bilen och körde runt parkeringen och såg då en stor pöl under bilen där den stått, det var bensin blandat med olja... Tänkte jaha?? Så jag böjde mig under bilen och såg då att det droppa och stängde av direkt, öppna huven och såg då att de va blött som fasen mellan toppen å blocket, servopumpen å vattenpumpen var nerstängt med "oljeblandadbensin" Det luktar bensin när man öppnar oljelocket....

Nå... Vad är det som skett? Kan den stoora vattenpölen ställt till något? Vad är det för topp i dessa och vad tror ni? Oljebyte och lite motorsvets??? MVH Johan.
av Loblin
Känns ju konstigt att toppackningen skulle ta skada av att man kör i en vattenpöl!!.....en annan har ju dränkt samma typ av motorer med vatten å kemkalier vid motortvätt :shock:
Inte alls säkert om problemet du beskriver beror på att du körde i en vattenpöl...kan va ett eget fel!
Låter långsökt att vatten i styrboxen skall bränna toppackningen :???: Men men inget är omöjligt!
Men testa att torka rent runt blocket och toppen å kolla om det läcker ut där...kolla om det är vatten i motoroljan osv. Är det bara toppckningen så är de ju inte så farligt att åtgärda...bara byta den å oljan osv sen är den nog bilen frisk igen! Men har du otur så kanske det är nåt värre :(
Jeje! Bara att leta sig fram till felet så hoppas vi att det inte är så allvarligt!
Vet att det känns tungt med nyköpt bil som man får laga direkt efter en vecka, men men "thats life" med gammla bilar!!

Lycka till med bilen/ MVH Robin
av volvojohan
Jo jag vet... Men jag tänkte mest om den redan var dålig eller att de kommit in vatten nånstans vilket bidrar till nåt! Är inte speciellt insatt i just motorn.... Det är inte olja i vattnet eller vice versa men det luktar bensin när jag öppnar oljelocket, stinker. Behöver man några specialverktyg för att byta topplockspackning?

Tack för svaret!! MVH Johan.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Glöm toppackningen till att börja med! Den kan inte släppa in bensin i oljan iaf. Hur är oljenivån? Styrenheten kan ha fått ett spel och släppt på massor av bränsle när den blev dränkt. Byt olja om nivån är hög och den luktar bensin.
av volvojohan
Sparkz skrev:Glöm toppackningen till att börja med! Den kan inte släppa in bensin i oljan iaf. Hur är oljenivån? Styrenheten kan ha fått ett spel och släppt på massor av bränsle när den blev dränkt. Byt olja om nivån är hög och den luktar bensin.
Nivån är normal. Hur förklarar vi att den läcker? Kan inte lokalisera exakt precis, men vattenpumpen är blöt, och remmarna, och ur oljelocket kommer det ut.... Vad beror det på? MVH Johan.
Användarvisningsbild
av fribbe_740
en liten teori.... nån del som brukar bli varm i motorn (dvs vad som helst som sitter med hyffsat stor anliggningsyta mot blocket) fick massvis med vatten på sig vid vattenpölen och sprack av temperaturförändringen.
av volvojohan
fribbe_740 skrev:en liten teori.... nån del som brukar bli varm i motorn (dvs vad som helst som sitter med hyffsat stor anliggningsyta mot blocket) fick massvis med vatten på sig vid vattenpölen och sprack av temperaturförändringen.
japp. jag har pulat lite med bilen idag och kommit fram till att de ända som läcker är oljelocket, och att det ryker vitt från oljestickan. Så jag tog bort insuget och bytte packning och gjorde rent vevhusventilationen. Nu återstår och se om den trycker ur sig något mer. Jag ska göra ett oljebyte imorgon med tanke på all bensin som kommit in när jag nött på starten. Katalysatorn lär ju blivit full också..??? MVH Johan.

Limmar med klet? Tar de inte bort kåpan o[…]

Men är det ok att diskutera att det kostar[…]

Bensinpriser v2

Ojdå hoppsan :-o Äh det vänder[…]

Det är inte helt ovanlig att dessa bilar f&ar[…]