Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av RMn
#1618091
Försöker starta upp en V90-98 efter att den stått oanvänd nästan 10år. Den startar/ rusar upp några sekunder för att sedan dö. Många anser att det kan vara ett immobilizerfel. Har ingen felkodläsare. Provat med båda nycklarna- ingen skillnad.
Vad finns för åtgärder att göra? Var exakt sitter styrenheten för immobilizern? Var sitter mottagaren för signalen från nyckeln? Det kan ju ha blivit kontaktfel i kablaget mellan dessa. Kan styrenheten tappa minnet? Om så vad gör man? Har Volvoverkstäderna fortfarande koder och utrustning för att låsa upp styrenheten och kunna göra omprogrammering? Går det att koppla förbi den? Några säger detta, men vet inte hur.
Centalupplåsningen fungerar inte heller. Enligt uppgift skall dessa senare bilmodeller som har Immobilizer, inte ha en samordnad funktion. Svaret på fjärrupplåsningsproblemet kan vara så enkelt att batterierna CR1220 är slut i båda fjärrkontrollerna. Dom ovanliga batterierna har man ju inte på hyllan.
av RMn
#1618092
Kom att tänka på en sak. Styrsystemet för motorn är ett Motronic 4.4. Är det så att det är den som direkt tar emot signalen från mottagaren? Då går det ju inte att göra en förbikoppling om motorns styrsystem skall känna igen en viss kod för att arbeta.
Immobilizerfel?

Kom att tänka på en sak. Styrsystemet f[…]

Xc60 my26 internet/gps strul

Prova att starta om TCAM håll inne defroster[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Mercedes kommer att ersätta EQB med en helt n[…]