Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1615260
Hej!

Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 och jag har märkt av detta lite lätt från och till men nu på senare tid har det blivit värre, mycket värre.
Det har börjat kommit oftare och oftare att startmotorn har en liten fördröjning innan den slår till vilket hänt sporadiskt förut men allt oftare på senare tid, kanske 1-2 sekunder innan den drar igång motorn. Något jag noterat men inte tänkt närmare på eftersom den alltid startar efter dessa tysta 1-2 sekunder.

Idag var jag på bilträff och den vägrade starta, soppapump och bältesvarnare fungerade inte heller när detta sker märkte jag nu. Har även en knapp som bryter ström till solenoiden(på startmotorn) som "kill switch" vet inte om det kan spela in här på något sätt? Den gör att start motorn inte går runt.
Misstänker att det kan vara ett relä som krånglar? Det finns ett relä som slår av tex lysen och annat när motorn dras runt för att ge all kraft till startmotorn. Kan det ha något med det att göra? Bara en helt vild gissning?
Detta verkar ske mest när det är varmt ute, idag stod den i solen hela dagen.
Första gången det hände var flera år sedan, långt innan "kill switchar" och innan jag gjort något alls med den egentligen. Var en djävulskt het dag och jag ska starta den och då "tvekar" den precis som den börjar göra hela tiden nu.

Så vad kan det vara? Vågar ju inte åka bilen nu om man blir stående nästa gång man ska starta den. Misstänker att ni proffs troligen har lösningen.
Sporadiska problem är de absolut värsta så jag håller tummarna att ni vet exakt vad felet är.
Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]