- Idag, 20:09
#1615260
Hej!
Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 och jag har märkt av detta lite lätt från och till men nu på senare tid har det blivit värre, mycket värre.
Det har börjat kommit oftare och oftare att startmotorn har en liten fördröjning innan den slår till vilket hänt sporadiskt förut men allt oftare på senare tid, kanske 1-2 sekunder innan den drar igång motorn. Något jag noterat men inte tänkt närmare på eftersom den alltid startar efter dessa tysta 1-2 sekunder.
Idag var jag på bilträff och den vägrade starta, soppapump och bältesvarnare fungerade inte heller när detta sker märkte jag nu. Har även en knapp som bryter ström till solenoiden(på startmotorn) som "kill switch" vet inte om det kan spela in här på något sätt? Den gör att start motorn inte går runt.
Misstänker att det kan vara ett relä som krånglar? Det finns ett relä som slår av tex lysen och annat när motorn dras runt för att ge all kraft till startmotorn. Kan det ha något med det att göra? Bara en helt vild gissning?
Detta verkar ske mest när det är varmt ute, idag stod den i solen hela dagen.
Första gången det hände var flera år sedan, långt innan "kill switchar" och innan jag gjort något alls med den egentligen. Var en djävulskt het dag och jag ska starta den och då "tvekar" den precis som den börjar göra hela tiden nu.
Så vad kan det vara? Vågar ju inte åka bilen nu om man blir stående nästa gång man ska starta den. Misstänker att ni proffs troligen har lösningen.
Sporadiska problem är de absolut värsta så jag håller tummarna att ni vet exakt vad felet är.
Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 och jag har märkt av detta lite lätt från och till men nu på senare tid har det blivit värre, mycket värre.
Det har börjat kommit oftare och oftare att startmotorn har en liten fördröjning innan den slår till vilket hänt sporadiskt förut men allt oftare på senare tid, kanske 1-2 sekunder innan den drar igång motorn. Något jag noterat men inte tänkt närmare på eftersom den alltid startar efter dessa tysta 1-2 sekunder.
Idag var jag på bilträff och den vägrade starta, soppapump och bältesvarnare fungerade inte heller när detta sker märkte jag nu. Har även en knapp som bryter ström till solenoiden(på startmotorn) som "kill switch" vet inte om det kan spela in här på något sätt? Den gör att start motorn inte går runt.
Misstänker att det kan vara ett relä som krånglar? Det finns ett relä som slår av tex lysen och annat när motorn dras runt för att ge all kraft till startmotorn. Kan det ha något med det att göra? Bara en helt vild gissning?
Detta verkar ske mest när det är varmt ute, idag stod den i solen hela dagen.
Första gången det hände var flera år sedan, långt innan "kill switchar" och innan jag gjort något alls med den egentligen. Var en djävulskt het dag och jag ska starta den och då "tvekar" den precis som den börjar göra hela tiden nu.
Så vad kan det vara? Vågar ju inte åka bilen nu om man blir stående nästa gång man ska starta den. Misstänker att ni proffs troligen har lösningen.
Sporadiska problem är de absolut värsta så jag håller tummarna att ni vet exakt vad felet är.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw