Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av RicAlv
#1569026
Hej,
Håller på med dotterns A-traktor. Vi har fått tag på ett par begagnade Nivåmater och på vänster sida är det lätt att få dit dem men på höger är det något som inte stämmer. Det tar i krängningshämmaren.. känns som det saknas någon typ av bussning/distans mellan krängningshämmare och bärarm.

Har någon en sprängskiss eller som med säkerhet vet att det ska sitta något emellan? För nu är det omöjligt att få ditt nivåmaterna. När vi köpte bilen var den sänkt och det satt några oljedämpare ist för nivåmat och de är mycket smalare så de passar utan problem.

Mvh
Rickard
Bilagor
20240122_185822.jpg
20240122_185822.jpg (3.18 MiB) Visad 791 gånger
#1569062
Det skall inte sitta något mellan krängningshämmare och bärarmen.
bakvagn.jpg
bakvagn.jpg (31.87 KiB) Visad 769 gånger

Det ståår i Volvos instruktion för nivomatbyte att man skall lossa krängningshämmaren.
#1569117
ok, tack för era svar. Begriper dock inte hur krängningshämmaren sedan ska kunna få plats och hur det är tänkt att den ska ändra vinkel? Krängningshämmaren bör ju ta i Nivåmaten.. ?

På vänster sida, mellan krängningshämmare och bärarm, sitter det typ som en distans på någon/några cm därav min tanke att något saknas på höger sida. På sprängskissen så ser det ju ut som om det inte ska sitta någon på vänster heller.

På sprängskissen så sitter Nivåmaterna åt fel håll. Den minsta delen ska sitta uppåt, enl säljarens utsago, filmer jag sett på Tuben och så är de även märkta med "Top" och "Side".

Har någon verkstadsboken/servicedelen där detta jobb beskrivs så tar jag tacksamt emot den.

Tack för era svar hittills.

Mvh
Rickard
#1569124
bönan skrev:Sprängskissen är korrekt.

Tycker det ser ut som att du kan ha monterat dem uppochned?
Ja, precis som jag skrev så har jag reagerat på det också att de enl. sprängskissen ska monteras med "smala" delen nedåt på bärarmen men det är fel. Det står även "top" på nivåmaterna och är även markerade med "outside". Jag blir inte riktigt klok på de här :)
Jag får prova att släppa på krängningshämmaren på höger sida och försöka få dit nivåmaten men sen förstår jag inte hur krängninshämmaren ska få plats utan att byta vinkel.

Mvh
Rickard
#1569126
Är du säker på att du har fått rätt nivomater till multilink mk2? Finns också till både mk1 och stel axel. Möjligt att någon av de varianterna inte passar ordentligt?
#1569135
Om det sitter en distans på ena sidan som någon av outgrundlig anledning stoppat dit i bilens tidigare liv så borde det ju bli fel på andra sidan?!

Vad har du för artikelnummer på nivomaten? Osäker på vad mer än kompositfjädern som skiljer bilar utan och med nivomat?

Dämparen på sprängskissen sitter upp och ner, den tjocka delen skall vara nere, i alla fall på min bil:)

PS. Det är en förstörd bil som blivit traktor, vad skall du med krängningshämmare till?
#1569140
MartinS skrev:Om det sitter en distans på ena sidan som någon av outgrundlig anledning stoppat dit i bilens tidigare liv så borde det ju bli fel på andra sidan?!

Vad har du för artikelnummer på nivomaten? Osäker på vad mer än kompositfjädern som skiljer bilar utan och med nivomat?

Dämparen på sprängskissen sitter upp och ner, den tjocka delen skall vara nere, i alla fall på min bil:)

PS. Det är en förstörd bil som blivit traktor, vad skall du med krängningshämmare till?
På vänster sida kan jag i princip kasta in nivåmaten och montera den jättelätt, inga problem whats so ever. Bifogar en bild på hur det sitter som en "bussnings" som jag tycker ser ganska "orginal" ut.

Hittar inget art.nr på Nivåmaterna men jag är 99,9% säker på att det är rätt. Om jag fattat rätt så är det Multilink 2 på dotterns bil med nån slags bladfjäder i komposit-material.

Jag skall regbesikta bilen så den blir godkänd. Antar att gubbarna då gärna ser att det sitter krängninshämmare?
Bilagor
20240131_210224.jpg
20240131_210224.jpg (3.37 MiB) Visad 696 gånger
20240131_210328.jpg
20240131_210328.jpg (3.42 MiB) Visad 696 gånger

Ja :-D Finns fler märken än Sachs. (v[…]

Ac

Normalt suger man med vacum in olja i en ny kompr[…]

Hej, är intresserad av glasögonhål[…]

Hjälp: Oring till AC-kompressor

Vparts har ett kit med alla tänkbara oringar